


אודות ושעות פעילות
ספריית הילדים והנוער נוסדה על-ידי פרופסור אירן סבר בשנת 1982. הספרייה כוללת כ -25,000 ספרי ילדים בעברית ובערבית, ומתקיימות בה פעילויות ומחקרים הקשורים בילדים, ספרים וספריות. האוסף משרת את צרכי הסטודנטים והחוקרים מחוגים שונים וכן ספרנים וחוקרים מתחום הספרנות, ספריות וספרות ילדים.
שעות פתיחת ספריית הילדים והנוער
שני: 13:00-10:00, 18:00-15:00
שלישי: 18:00-15:00
חמישי: 13:00-10:00
ניתן גם להזמין ספרים הניתנים להשאלה דרך הקטלוג ולקבלם ולהחזירם בדלפק ההשאלה.
נהלי השאלה בספריית הילדים והנוער
ספרים לגיל הרך, ספרי משחק וספרי מידע אינם להשאלה.
ספרי ראשית קריאה וספרי נוער ניתנים להשאלה בתנאים הבאים:
ניתן להזמין אותם בקטלוג הספרייה, ולקבלם בדלפק ההשאלה.
ההשאלה היא לשבוע, עם הארכה אוטומטית עד לחצי שנה, אלא אם כן הספר מוזמן.
ניתן להשאיל עד שלושה ספרים במקביל.
על האוסף
מאחר שילדים נוטים לבחור ספר לפי פורמט, אוסף הספרייה מחולק לשלוש קבוצות:
– ספרים עם הרבה איורים ומעט טקסט
– ספרים מנוקדים עם מעט איורים והרבה טקסט
– ספרים שאינם מנוקדים.
שימוש הוגן
כל התכנים באתר נועדו לשימושם של אנשי חינוך וספרנים במוסד החינוכי ו/או הספרייה למטרות עידוד קריאה ואוריינות מידע במסגרת שימוש הוגן ומחייב ציון היוצרת: יסמין אלעד וציון שם הספרייה: ספריית הילדים והנוער באוניברסיטת חיפה. התכנים כוללים רשימות ספרים לפי נושא או קהל יעד, המלצות על ספרים ותקציריהם, הצעות לפעילות סביב ספרים, רעיונות לפעילויות שונות, מערכי הפעלות וחומרים לשימוש באותם הפעלות ועוד.
כל שימוש פרטי, מחקרי או אחר הכולל העתקה, הדפסה או הפצה במסגרת קורסים, הרצאות הדרכות ועוד מחייב קבלת אישור בכתב מיסמין אלעד במייל: yelad@univ.haifa.ac.il
לזכרה של תמי צוק ז"ל 2015-1958
סדנאות לילדים ולהורים
מידע ודמיון בספרייה : סדנאות לילדים בכיתות א'-ג' בנושא מיתולוגיה יוונית
סיפורי המיתולוגיה היוונית כוללים הכל – הרפתקאות, טובים ורעים, רגשות עזים, מתח, פנטזיה ובקיצור כל מה שהופך סיפור למלהיב ומסקרן ילדים ופונה ישירות לרגש ולדמיון. אלא שבניגוד לסיפור או ספר מסוים, דרך המיתוסים הללו, הילדים מתוודעים לשמות הגיבורים הגדולים, למושגים ולסמלים אוניברסליים המשמשים תשתית לתרבות המערבית.
כל סדנא מתמקדת במיתוס אחד אותו נספר וכוללת הקדמה על מיתולוגיה יוונית, עיון בספרי מיתוסים נוספים מיתולוגיים ומודרנים מוכרים גם מסדרות וסרטים, ומשימה הכוללת כתיבה ויצירה.
משך המפגש: כשעתיים, בין השעות: 16.30-18.30. עלות: 40 ₪ לילד. מועדים יפורסמו באופן שוטף באתר ובדף הפייסבוק של ספריית הילדים והנוער.
חוויה בספרייה: מלים, תמונות, ספרים ויצירה
סדנא חוויתית ויצירתית לילדים בגילאי גן וכיתה א' ולהוריהם.
הסדנאות מיועדות לילדים בגילאי גן וכיתה א' שאינם שולטים עדיין בכתיבה ובקריאה, ומתמקדות בספרי מידע מאוירים לילדים בנושאים שונים.
מטרות הסדנה:
לאפשר לילדים מפגש ראשוני ובלתי אמצעי עם ספרים בנושאים שונים שקרובים ללבם שאותם ניתן "לקרוא" גם דרך התמונות והצילומים.
לחשוף את הילדים לעושר ומגוון של ספרים מסוגים שונים, כזה שאינו בנמצא ונגיש בחיי היום יום שלהם בבית וגם לא בגנים או בבתי הספר.
להעניק חוויה מעשירה ויצירתית ותוך כדי כך לשווק את הספריה על ספריה כמקום מהנה וכייפי.
משך המפגש: כשעתיים, בין השעות: 16.30-18.30. עלות: 40 ₪ לילד. מועדים יפורסמו באופן שוטף באתר ובדף הפייסבוק של ספריית הילדים והנוער.
נבחרת הקריאה
חוג לילדים סקרנים שמעוניינים להכיר את אוסף הספרים, וגם לקרוא, לכתוב ולגלות ספרים לא מוכרים.
החוג מיועד לגילאי ג'-ו' ומתקיים מדי חודש במהלך שנת הלימודים.
כל מפגש מוקדש לנושא או לסוג של ספרים וכולל שיחה, משחק, קריאה וכתיבה, והמלצות קריאה על ספרים.
מתאים גם לילדים שקוראים (גם אם רק קומיקס) וכותבים (גם אם רק בווטסאפ).
פעילות לסטודנטים מחו"ל
בכל שנה במהלך חודש יולי, מגיעים לפעילות בספריית הילדים והנוער, תלמידי אולפן הקיץ הבינלאומי באוניברסיטה (12 כיתות אולפן).
לפני הגעת התלמידים צוות הספרייה אוסף ספרי ילדים בנושא הפעילות ומכין תצוגת ספרים עם מיטב הקלאסיקה בתחום (ספרים מתורגמים וספרים בעברית) לפי רמות התלמידים – לכיתות "מתחילים" מוצגים הספרים ה"פשוטים" ביותר וכן מילונים עם תמונות ולכיתות המתקדמים ספרים בעלי תכנים עשירים יותר.
בתחילת הפעילות כל תלמיד יכול לעצמו ספר לקריאה מהמבחר המוצע ואלו שמבקשים לקרוא ספרים מסויימים מקבלים סיוע באיתור הספרים מהצוות המלווה את הפעילות.
בהמשך כל תלמיד או קבוצת תלמידים עורכת הצגה קטנה לשאר התלמידים על-פי הספר שקראו. "המחזת הספר" גורמת להנאה רבה מאוד לתלמידי האולפן, תלמידים, שלרובם עדיין קשה לקרוא בעברית – פתאום לא רק קוראים ספרים שלמים, אלא גם הופכים אותם להצגה.
אנו שמחים לציין שבכל שנה יותר ויותר תלמידי אולפן מגיעים לאחר מפגשים אלו לחיפוש ושימוש עצמאיים באוסף ספרי הילדים.



קוראים עם יסמין
על ילדים וחיות בספרי ילדים וילדות
על ספרים בספרי ילדות וילדים
המלצות נוספות
ספרים בעלי תכנים בוגרים ופורמט פשוט
קבוצות אוכלוסיה מסויימות כגון נוער או מבוגרים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית קלה, בעלי ליקויי קריאה, דוברי שפות אחרות וכו' נזקקים לספרים המשלבים תכנים בוגרים ולא-ילדותיים יחד עם פורמט פשוט המתבטא באוצר מלים פשוט יחסית, כתב מרווח, גדול ומנוקד, תמונות מלוות, וכולי. מכיוון שבעברית כמעט ולא יוצאים לאור ספרים מיוחדים המותאמים לאוכלוסיות אלו, ניסינו כאן לאסוף רשימה של ספרי ילדים ונוער העשויים להתאים מבחינת הקריטריונים שצוינו למעלה, זאת בתחומים ובנושאים שונים. נשמח לקבל הצעות נוספות.
– סיפורים
– ספרי מידע
– מדריכים
– סדרות בפורמט ותוכן פשוטים
– לרשימת הספרים
אספו:
– תמי צוק ז"ל
-ורדה שמש, מנהלת הספרייה ע"ש ורדה ריכטר, אבן יהודה.
-חנה גרנות-מנלה, מורה לחינוך מיוחד. ספרית הילדים והנוער, אוניברסיטת חיפה, הספרייה.
הספרים נאספו במהלך פעילות תלמידי החינוך המיוחד מבתיה"ס "גיל" ו"עופר" בספריית הילדים והנוער של אוניברסיטת חיפה, ובמהלך פעילות של קבוצת אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ממרכז יום של צ'ימס, בספרייה הציבורית בהרצליה.
הפעלות סביב ספרים לילדי הגן
מחבואים
– דיל, פני, עשרה משחקי מחבואים. כנרת, 2001.
– ויינשטין, עשי, מחבואים. קוראים, 2000.
שני הספרים עוסקים ב'סיפור' של מחבואים – הסתרה או התחבאות, חיפוש ולבסוף – גילוי.
כדי להפעיל את הילדים החבאנו בספרייה חפצים או בובות של בע"ח (כאלו הנמצאים כמעט בכל בית), בהתאמה לחלק מהפריטים המתוארים בסיפור, והם נדרשו לקום ולחפש ולהביא אותם.
צבע צורה ומושגי ייסוד
-טולה, הרווה, משחקים בנקודות. אנונימה, 2011.
תוך מעקב משותף אחר ההוראות הניתנות מדף לדף, מומחשים מושגים כמו צבע, ימין ושמאל וכו' באופן אקטיבי ומשעשע. הנחנו את הספר במרכז המעגל והזמנו בכל פעם ילד אחר ללחוץ, ללטף, לנער, לנשוף על הספר ועוד…בהתאם להוראות שהקראנו מתוכו.
– שניר, מיריק, אני צובעת ענן. הקיבוץ המאוחד, 1996.
הספר עוסק בתהליך של ציור: בכל עמוד ילדה מציירת פריט בצבע מסויים (כחול לשמיים, צהוב לשמש וכו'), ובעמוד האחרון היא יוצרת מכל הצבעים קשת. שמנו על שולחן קטן במרכז מעגל ההקראה דף לבן גדול וצבעים ע"פ הסיפור. בכל עמוד ילד אחר התבקש לקום ולבחור את הצבע הנכון, ולצייר איתו משהו על הדף (רוב הילדים רק ציירו פס של צבע). לבסוף נוצר שילוב של כל הצבעים.
– צרפתי, שולמית, היום הכחול. קוראים, 2002. (ושאר ספרי הסידרה)
ספרי הסידרה: היום הכחול, היום האדום, היום הצהוב וכו' בנויים על יום חווייתי בהשראה של צבע מסויים.
לגבי כל צבע מוזכרים מספר פריטים: מאכל, בע"ח, חפץ, וגם הרגשה. ההפעלה כללה בחירת צבע האהוב על כל ילד, התחלקות לקבוצות ע"פ הצבע, גזירה מז'ורנלים צבעוניים של פריטים מצבע זה, והדבקתם על בריסטול המשותף לקבוצה.
– מקדונל, פטריק, צור והציור. מטר, 2006.
צור מצייר קוים ישרים, מפותלים, עיגולים, ריבועים וכו' עד לצורות מורכבות יותר כמו בית, עץ ועוד, והילדים עוקבים אחריו, ומציירים במקביל להקראה עד לשלב שבו הם מציירים באופן חופשי ציור שלם.
הגוף ופעילות פיזית
– שניר, מיריק, לאיבוד הלך לי זבוב. הקיבוץ המאוחד, 1996.
הסיפור עוסק בילד המנסה לגרש זבוב, תוך כדי תנועות כגון מחיאת כפיים, קפיצה על הרגליים וכולי. לבסוף הזבוב נעלם, והילד מצטער שאינו חוזר. בהפעלה ניתן לחקות את צליל הזמזום של הזבוב, כאשר תוך כדי כך כל הילדים יחד מחקים את התנועות של הילד בסיפור. (רצוי להכין 'זבוב' גדול שילווה את ההקראה)
– פוזנר, מרים, גם אתם יכולים? מט"ח, 2004.
– קארל, אריק, מכף רגל ועד ראש. מודן, 1997.
הספרים מתארים תנוחות ותנועות של בעלי-חיים, תוך הזמנת הילדים לחיקוי.
– מרטין, דוד, לכולנו יש פופיק. כנרת, זמורה-ביתן, דביר, 2006.
לבעלי חיים ולבני-אדם איברים דומים, שגם עושים איתם פעולות דומות: "יש לנו ידיים, ידיים גם לך. כף אל כף הן מוחאות – גם שלך?" במהלך הקראה, הילדים מצביעים על האיברים ומפעילים אותם – עד לסוף בו כולם מדגדגים זה את זה וצוחקים.
– כדורי, אלי, ידיים. צבר, 2003
הטקסט והאיורים מזמינים לחקות תנועות ידיים שמבטאות רגשות שונים: "יש ידיים מדברות וידיים ששותקות". בפעם השנייה שהקראנו, ביקשנו מהילדים לעשות את אותן תנועות עם הרגליים.
– וייל, עוזי, פה. מודן, 2001.
– וייל, עוזי,אף. מודן, 2001.
– וייל, עוזי,עיניים. מודן, 2001.
– וייל, עוזי, אזניים. מודן, 2001.
– על איברי הפנים והחושים: "יש לי פה. ובפה יש לי חיוך. אתה יכול לחייך?"
אפשר לשאול את הילדים מה עוד אפשר לעשות עם אברי הפנים.
הבעה עצמית ציור וכתיבה
– קור, פאול, לפעמים, דביר, 1997.
הספר מציג רגש והבעת פנים שונה בכל דף: "לפעמים אני צוחק, ולפעמים אני בוכה". הילד מוזמן להביע רגש באמצעות הבעת פנים – ושאר הילדים מנחשים מהן. אפשרות נוספת היא להציג את ההבעות באמצעות "קוביית הרגשות": זוהי קובייה שעל כל אחת מפאותיה יש פרצוף שמייצג רגש מסוים (הפרצופים לקוחים מתוך הספר), כאשר הקובייה עוברת מיד ליד.
– צרפתי, שולמית, כשאני שמח. קוראים, 2000.
הספר מתאר פעולה כלשהי לכל סוג של רגש, והילדים מחקים את הפעולה. לדוגמא: "כשאני כועס אני צועק" – כל הילדים יחד צועקים. או: "כשאני אוהב אני מחבק" – כל ילד מתבקש לקום ולחבק מישהו.
– ד"ר זוס, הימים הצבעוניים שלי, מודן, 1997
בכל יום יש לילד מצב רוח שונה, שמיוצג בצבע ובבעל חיים. הילדים מקבלים דף ריק ובו כתוב: "היום אני…", ועל הדף הם מציירים את מצב הרוח יחד עם הצבע ובעל החיים שבחרו.
– לכל ציור סיפור (סדרה), כנרת, זמורה-ביתן, דביר, 2007
שלב אחרי שלב – איך לצייר וליצור סיפור ועלילה פשוטים סביב 4 בעלי-חיים.
– דותן, שלומית, איך מציירים צפור? פועלים, 2002.
ספור מחורז ומשעשע על ילדה שמנסה לצייר צפור, ובכל פעם מוסיפה לה עוד פרטים, אלא שלצפור יש חיים משלה. אפשר להקריא ובמקביל הילדים יציירו לפי "ההוראות" שבספר צפור, או כל חיה אחרת.
– אלון קוריאל, גיל-לי. מאחורי הדלת יש שביל. הקיבוץ המאוחד, 2012.
הספר: ילד יוצא מדלת ביתו במטרה להגיע למקום מסויים בלתי ידוע. לאחר שהוא הולך ברחוב הוא מגיע לדלת, הוא מאוד נרגש, דופק על הדלת, ואז פותחת לו – סבתא. ההפעלה: כדאי לעצור את ההקראה בדף שלפני הדלת הנפתחת, ולשאול את הילדים: מה לדעתכם מחכה לו מאחורי הדלת? לאחר השיחה מקריאים את הדף האחרון. מחלקים לילדים דף ובו כעין דלת נפתחת (למעשה שני דפים מודבקים כשבעליון גוזרים מראש "דלת") והם מציירים – לפי ההנחיה – סוף אחר לסיפור: משהו או מישהו, אמיתי או דימיוני, שמחכה להם מאחורי הדלת.
הפעלות בליל המדענים 2017-2012
הכנו רשימה שמייצגת לדעתנו את חיי הילדים בשנת 2017, וכתבנו תחזית כיצד ייראו החיים בשנת 2050 בהיבטים שונים כמו מה יאכלו ילדים, איזה חיות מחמד יגדלו, והיכן יבלו את החופשות. המידע נכתב על נייר, שאינו מצריך טכנולוגיה לקריאה שאולי תשתנה או תיעלם. מאז ולתמיד לספריות תפקיד מכריע בארגון הידע האנושי, הנגשה תיעוד ושימור למען הדורות הבאים ולכן הטמנו את התחזיות שלנו בקפסולת זמן שתשמר בספרייה בסביבה מבוקרת ומוגנת ותיפתח בשנת 2050.
ליל המדענים 2015 בנושא המח: "איפה, כמה ולמה? – בואו לגלות בספרים"
ההפעלה הוקדשה לסוגים של ספרים שבדרך כלל ילדים והורים פחות מכירים: לספרים שהם לא רק סיפורים – ספרים שמעוררים אותנו לחשוב דרך משחק. הקראנו ספר מצחיק שמציג חידה של תפיסה והבנה של התמונות שבו, הצגנו דוגמאות לספרי משחק נוספים המבוססים על חיפוש, בחירה וספירה או על שאלות ותשובות. הילדים עיינו וקראו בספרים ויצרו דף-משחק של שאלות ותשובות על עצמם.
ליל המדענים 2014 בנושא הים: "מסע למעמקי הים: היכרות עם בעלי חיים ויצורים ימיים."
חקרנו בעלי החיים שחיים בים בעזרת ספרי המידע מתוך אוסף ספרי הילדים שבספרייה: למדנו שקיימים בים אזורים שונים, וככל שמעמיקים, נעשה יותר חשוך וקר ויש פחות מזון. בדקנו איך בעלי חיים שורדים בתנאים קיצוניים ועם מקורות המזון מועטים וגילינו אילו תכונות או כישורים פיתחו בעלי החיים כדי שיתאימו לסביבה שלהם.
ליל המדענים 2013 בנושא החלל: "מסע בין כוכבים: מדריך הישרדות במערכת השמש."
כל ילד הפך לאסטרונאוט החוקר את המידע הנחוץ לצורך התיישבות באחד מכוכבי הלכת של מערכת השמש בעזרת ספרי המידע מתוך אוסף ספרי הילדים בספרייה. לתיאור הפעילות מתוך בלוג הספרייה.
ליל המדענים 2012 בנושא המחשב: "המחשב, ועוד המצאות: המצאות טכנולוגיות בספרי מידע לילדים."
בעזרת ספרי מידע מאוירים בנושא של המצאות, הילדים עיינו ברצף של ההתפתחויות הטכנולוגיות וההמצאות לאורך ההיסטוריה ובחרו לחקור את ההמצאות שמעניינות אותם – מתי ועל-ידי מי הומצאו.
תערוכות בספרייה
מנוריקו סאן ועד "הרפתקה במדבר" – סדרת הספרים של הצלמת חנה ריבקין-בריק, בתרגום וכתיבה של לאה גולדברג. תערוכה במסגרת ארועי שבוע הספר בספרייה שהתקיים בתאריך 14.6.2016 במקביל ליום עיון לרגל הוצאתו המחודשת של הספר "הרפתקה במדבר"
תערוכת איורים בשיתוף מכון גתה של איוריה של עפרה עמית לאגדות האחים גרים: לרגל "200 שנה לאגדות האחים גרים", מוצגת בספריית יונס וסוראיה נזריאן תערוכת איוריה של עפרה עמית לספר: "זאב, נסיכה ושבעה גמדים: תריסר מעשיות קלסיות של האחים גרים".
תערוכות בויטרינה של ספריית הילדים והנוער:
כמו גחליליות בצנצנת: ויסות רגשי ושלווה פנימית בספרי ילדים ונוער 2021 ואילך
"כמו גחליליות בצנצנת, כלואות, לכודות, מהבהבות בראשנו דאגות וטרדות.
אז נפתח המכסה: כל דאגה ומחשבה נשחרר לדרכן – הנה באה שלוה". (מתוך "יוגה לפני השינה". לורי ג'ורדן).
המשפחה שלי: משפחה וסוגי משפחות בספרות ילדים ונוער 2017-2021
"אפשר לחיות עם הורה אחד או שניים, עם המשפחה או אצל חברים, כי אין דרך אחת לגדול בתור ילדים.
יש כל מיני דרכים ולכל בית צורה קצת שונה, אבל כל עוד מקבלים המון אהבה – אתם במשפחה הנכונה." (מתוך "שני אבאים". מאת מקדה בן-נאה).
שלום עם הסביבה: אקולוגיה בספרות ילדים ונוער 2012 – 2017
"אם יבוא מישהו שיהיה לו אכפת, משהו ישתנה לטובה אולי קצת". (מתוך "הלורקס", דוקטור סוס).
ספריות וחינוך מיוחד - תלמידים עם מוגבלות
תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
בני-נוער בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית בגילאי 16-21 מגיעים באופן קבוע לפעילות בספרייה. המשתתפים בפעילות הם תלמידי מביה"ס לחינוך מיוחד "גיל" שבחיפה.
התלמידים אינם קוראים, רובם מתקשרים ברמה של מלים בודדות וכמה מהם אינם מדברים כלל. הם מבקרים בספרייה אחת לשבוע במהלך שנת הלימודים, מלווים ע"י המורות והסייעות של הכיתות, והפעילות מתקיימת לאורך כשעה ומחצה.
מטרות הפעילות
מטרת הפרויקט היא לתת למשתתפים את ההזדמנות ליהנות מסביבה ספרייתית ולפעול במסגרתה באופן חופשי ועצמאי. מטרה נוספת היא לבחון את נטיותיהם האישיות של בני נוער עם מוגבלות שכלית התפתחותית בבחירת סיפורים וספרים, ולהשוות את העדפותיהם להמלצות קיימות בתחום.
תיאור הפעילות
המפגש נפתח בהקראת סיפור לכל הכיתה, כאשר הסיפור המוקרא נבחר ע"י התלמידים בפגישה הקודמת. לאחר מכן כל תלמיד בוחר באופן עצמאי ספר מהתצוגה או מהמדפים, כאשר אנשי הצוות מקריאים את הסיפור למי שמעוניין בכך. במהלך הפעילות אנו מצלמים עבור כל תלמיד את דף הכריכה של הספר שבחר, ובסיום השנה אנו כורכים יחד את הצילומים ל"חוברת ספרים אהובים", המשמשת כעין "רשימה ויזואלית" של הספרים שנבחרו ע"י התלמיד. עם סיום המפגש מתכנסת הכיתה שנית, כאשר כל תלמיד מביא עמו את הספר שנבחר על ידו באותו המפגש. לבסוף, אחד התלמידים בוחר מתוך ספרים אלו את הספר שיוקרא במפגש הבא.
במהלך השנה התלמידים משתתפים גם בהפעלות שונות כגון יצירת חוברת אישית – "הספר שלי על עצמי" העוסקת בהעדפות אישיות, חוברת בנושא אישי כלשהו, כגון בעל-חיים אהוב או חוברת בנושא חוויה כיתתית משותפת, זאת תוך שימוש בצילומים מחומרי הספרייה.
ספרים פשוטים ודידקטיים או אגדות וספרי-מידע?
הספרות המקצועית בנושא הגשת חומרים ספריים לתלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ממליצה באופן כללי על גישה דידקטית טיפולית: על הספר להיות כלי להעברת מסרים היכולים לקדם אותם מבחינת המיומנויות הדרושות בחיי יומיום, ועל-כן עליו להיות ריאליסטי ופשוט מבחינת העלילה והאיורים כאחד.
הטענה היא כי ספרים בעלי עלילה דימיונית או מורכבת ואיורים מורכבים ומופשטים אינם מומלצים לאוכלוסיה זו. אך הנחיות אלו אינן מתייחסות להעדפות ולבחירות של אוכלוסיית התלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית עצמם. בניגוד להנחיות אלו גילינו כי לבני הנוער עם מוגבלות שכלית התפתחותית ישנן העדפות והתעניינויות אישיות, בדיוק כמו לכל מתבגר או מבוגר אחר, ואלו משתקפות גם בבחירת הספרים המגוונת שלהם. כדי להתגבר על קשיי התקשורת, ולעזור לתלמידים בהגדרת נושא העניין שלהם, הוכנו כ-20 דפי נושאים שבכל אחד מהם 12 תמונות פשוטות וברורות של תת-נושאים. הנושא "משפחה", לדוגמא, מיוצג על-ידי תמונות של אב ובנו, אם וילד, אח ואחות, סבתא ונכד. עברנו עם כל תלמיד על התמונות כדי לוודא שהן מובנות, וביקשנו לבחור באחד הנושאים הכלליים או הספציפיים. בעזרת מפתח הנושאים בספרות ילדים שנוצר באוסף ספרי הילדים (מפתח מקוון בקטלוג הממוחשב של הספריה),הבאנו לתלמיד מספר ספרים בנושא שבחר. ההסתגלות לדרך זו היתה מהירה יותר מהמצופה. הבחנו בכך כי הבחירה לא הייתה סתמית, וכי הצעירים בחרו נושאים רלבנטיים לחייהם. בעיות שהטרידו או סיקרנו אותם קיבלו ביטוי בבחירה לפי נושאים, לדוגמא, נערה עם בעיות שינה בחרה פעם אחר פעם סיפורים בנושא שינה. נערה שלאחותה נולד תינוק, בחרה שוב ושוב את הנושא.
התלמידים התעניינו באופן מיוחד בספרים שנבחרו על-ידם דרך כרטיסי הנושאים, ונטו לחזור אליהם בפגישות הבאות. שמנו לב גם לכך שהנושאים שנבחרו היו כאלו האהובים ומקובלים על בני-נוער מהאוכלוסייה הכללית, כגון: יחסים בין-אישיים ואהבה, גוף האדם, כדורגל, מכוניות, בישול וכולי. בשל העניין בנושא הם התגברו על קשיים של פורמט או עלילה מורכבים. לדוגמא, תלמידים רבים התעניינו בספרי-מידע מאוירים בנושאים הנ"ל, על אף שאלו כוללים טקסט ואיורים מורכבים למדי. למדנו גם כי, בניגוד להמלצות הקיימות, בני-הנוער בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית התעניינו מאוד באגדות ובמוטיבים ימיוניים. רבים מהם נמשכו לגרסאות וולט-דיסני של אגדות קלאסיות כגון: סינדרלה, בת-הים, הרקולס, היפה והחיה וכולי. על אף שסיפורים אלו נוטים היות מורכבים ומלאי-דימיון הן מבחינת העלילה והן מבחינת האיורים, הרי שרבים מהם עוסקים במוטיבים כמו אהבה, רגשות ומצבים בין-אישיים שמעוררים עניין בקרב כל בני הנוער, כולל אוכלוסיה זו.
למידע נוסף:
מאמר בכתב-עת: סבר אירן, תמי צוק ואורי שחף "הספרייה והמשתמש בעל הפיגור השכלי" יד לקורא: כתב-עת לספרנות, לביבליוגרפיה ולארכיונאות, 31: 46-52, 1988.
ספריות וחינוך מיוחד - תלמידים על הרצף האוטיסטי
ספרים, ספרייה ותלמידים על הרצף האוטיסטי
מזה מספר שנים מגיעים לפעילות בספריה תלמידים על הרצף האוטיסטי מבי"ס "עופר" שבחיפה. התלמידים הם בדרגת מוגבלות שכלית התפתחותית בגילאי בי"ס יסודי. הם אינם קוראים, וחלקם אינם מדברים כלל. הפעילות מתקיימת יום אחד בשבוע לאורך כשעה.
מטרות הפעילות:
המטרה הראשונית של הפעילות היא עידוד אקטיביות של הילדים בספריה: בחירה עצמאית של ספרים, הקשבה ומיקוד המבט בתמונות בזמן ההקראה והתרכזות בספר במהלך עיון ודפדוף עצמאיים. מטרה נוספת היא הגדרת סוגי ספרים מועדפים, במטרה להמליץ על אוסף ספרייתי המתאים לאוכלוסייה זו.
תיאור הפעילות:
המפגש נפתח בהקראת סיפור לכל הכיתה. לאחר מכן בוחר כל תלמיד ספרים להקראה אישית או לעיון עצמאי מתוך מדף תצוגה של מספר ספרים, או מתוך כלל האוסף שבספריה. במהלך הפעילות אנו מצלמים עבור כל ילד את דף הכריכה של הספר שבחר, (אם הילד מעוניין בכך – הוא צובע את הדף),ובסיום השנה אנו כורכים יחד את הצילומים ל"חוברת ספרים אהובים", המשמשת כעין "רשימה ויזואלית" של הספרים שנבחרו ע"י התלמיד.
קשיים אופייניים:
בתחילה הגיבו חלק מהתלמידים באדישות ובקהות כלפי הספרים, הן כלפי הטקסט המוקרא והן כלפי התמונות. אף כי היו מספר תלמידים שגילו משיכה לספרים, לעתים נוצרה תחושה שהספרים (בדומה לגירויים רבים אחרים) כלל אינם מעוררים עניין, הנאה או תגובה כלשהי אצל רוב התלמידים.
ספרים רב-חושיים:
לאחר שנוכחנו לדעת כי לגבי חלק מהילדים על הרצף האוטיסטי גירוי של טקסט ותמונה בלבד אינו מספיק, החלטנו לפנות לספרים הכוללים לא רק טקסט ותמונה, אלא גם גירויים נוספים, כגון: צלילים, מגע (טקסטורה מחומרים שונים), ספרים תלת מימדיים (התמונה נפתחת עם פתיחת הדף), ספרים הכוללים חלקים נעים הניתנים להזזה, או אפקטים ויזואליים כגון חלקים נוצצים. ספרים מסוג זה עוררו עניין ותגובות כגון: מיקוד רב יותר של המבט והקשבה רבה יותר לטקסט, הצבעה על פריטים מתוך הספר וזיהוים ע"פ בקשה, ודפדוף עצמאי פעיל. ספרים מסוג זה גם נבחרו בבחירה עצמאית של התלמידים יותר מהספרים ה'קונבנציונליים'. לספרים אלה יש יתרון ברור בקרב אוכלוסית ילדים זו הסובלים לעתים קרובות מתת-רגישות או מרגישות-יתר לגירויים חיצוניים. ספרים המפעילים את חוש המישוש והשמיעה, לדוגמא, הם מעוררים יותר לגבי ילדים הסובלים מתת-רגישות, ובכל מקרה, הספרים מאפשרים לילד שליטה תוך גישה לגירויים והפעלתם לפי רצונו במהלך הדפדוף, זאת בהקשר של סיפור עלילתי שמשולבים בו אלמנטים ומצבים יומיומיים.
הפעלות ו"המחשה":
גילינו כי, בכל מקרה, רצוי ללוות כל סיפור בהמחשה או בהפעלה כלשהי, לדוגמא: בזמן הצגת ספר העוסק במשחק מחבואים של חיות – החבאנו בספריה בעלי חיים מפלסטיק, וליווינו את הסיפור בחיפוש הממשי אחר החיות. ספרים אחרים ליווינו בתנועות ידיים (כפי שהן מתבצעות במהלך הסיפור), או בכעין המחזה פשוטה. דרך נוספת שהשתמשנו בה היא שילוב של הקראה וצפייה בקלטת, הממחיזה את הסיפור מיד לאחריה.
בחירת ספרים באמצעות צילומי כריכה:
חלק מהתלמידים גילו משיכה מיוחדת ל"ספרי וולט דיסני" (ספרים היוצאים בעקבות הסרטים). בעקבות כך יצרנו כעין "קטלוג ויזואלי" על פלקט גדול, המורכב מתמונות צבעוניות של כריכות ספרים שיצאו בתקופה האחרונה. תלמידים ניגשים ומצביעים על ספר שהם מעוניינים בו, ואנו מביאים אותו עבורם. גם ילדים שבתחילה כמעט ולא הגיבו לספרים, למדו להכיר ספרים מסוימים וליהנות מהם. ילדים אחרים ידעו לחזור ולמצוא את הספרים האהובים עליהם באוסף הספריה, ואף היו מקרים בהם ילדים שכמעט ואינם מתקשרים באמצעות דיבור, מצאו ספרים הקשורים לתחומי התעניינות או לחוויות אישיות שלהם, וחזרו אליהם שוב ושוב. בכל מקרה, נראה כי הספרים יכולים להוות לגבי ילדים על הרצף האוטיסטי אמצעי יעיל ומהנה, ומאפשרים לחוות מגוון של התנסויות שאינן מתאפשרות באמצעים אחרים.
למידע נוסף:
צוק תמי והילה סלומון. "ילדים בעלי אוטיזם וספרים "רב חושיים" סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום 16 (2): 87-91, 2001.
יצירת קשר
יסמין אלעד, אחראית ספריית הילדים והנוער.
דוא"ל yelad@univ.haifa.ac.il
טלפון: 04-8240524, 04-8249849
דף הפייסבוק של ספריית הילדים והנוער