על הפעלות סביב ספרים בספרייה

ההפעלה צריכה לשרת את נושא הספר, כאשר הספר הוא מוקד הפעילות והוא זה שמוביל אותה. הספרים וההפעלות שברשימה נבחרו לאור עקרונות אלה:
- נושא הספר ברור ומובחן כך שהקשר בין הספר להפעלה יהיה ישיר והדוק.
- מטרת ההפעלה היא הרחבה והעמקה של נושא הספר, תוך חוויה והמחשה.
- ההפעלה היא ממוקדת, קצרה ואינטואיטיבית, ואינה דורשת כישורים או נטיות מיוחדות מהמשתתפים (כמו מלאכת יד שלא תמיד מתאים לבנים) כדי שכולם יוכלו וירצו להשתתף בה.
- ההפעלה שנערכת בספרייה, כפופה לאילוצים של מקום, זמן ותקציב, ולכן היא לא דורשת הכנות מיוחדות ומבוססת על אמצעים ואביזרים זמינים.

עשה זאת בעצמך- הפעלות מודולריות בספרייה:

הספר הוא המרכז: הספר הוא זה שמוביל את הפעילות, וההפעלה קשורה קשר הדוק לא רק לנושא הספר אלא גם לתוכנו. מטרת ההפעלה היא הרחבה והעמקה של נושא הספר, תוך חוויה והמחשה.יש לדאוג שיהיה ערך מוסף להפעלה בכך שהיא מבוססת על אוסף הספרייה ומתקיימת בתוכה, שכן אחרת - מה ההצדקה לערוך אותה דווקא בספרייה, ולא במוזיאון, בקניון או בבית?
1. להגדיר את נושא ההפעלה ואז למצוא ספר מתאים או להיפך- למצוא ספר שסביבו אפשר לבנות הפעלה ואז להגדיר את הנושא.
2. להגדיר את גיל הילדים שלהם ההפעלה מיועדת: גיל הרך, גן חובה או כיתות.
3. לדאוג לאוסף ספרים נוספים באותו נושא שמתאימים לאותה שכבת גיל או רמת קריאה.
4. לבנות בצורה מודולרית הפעלה שתכלול 3 חלקים עיקריים:
א. פתיחה הכוללת הקדמה לנושא או שיחה או הקראה.
ב. משימה מונחית להתבוננות עצמאית בספרים באותו נושא.
ג. מוצר סופי של יצירה או כתיבה.
לגיל הרך ההפעלה כוללת משימת יצירה, ואילו לילדי בית ספר המשימה כוללת כתיבה או שילוב של כתיבה ויצירה. ההפעלה אינה דורשת כישורים מיוחדים- מוטוריים או אחרים.
הפעלה צריכה להיות מצד אחד אחידה וממוקדת סביב נושא, אבל גם כזו שמאפשרת מרחב לדמיון, ליצירתיות, ולטווח של גילאים ויכולות. רצוי לשלב אלמנטים של משחק והומור, ואלמנטים ויזואלים הכוללים תמונה או ציור.

איך בוחרים ספר להקראה בספרייה:

1. על הסיפור להיות קצר וקיצבי.
2. על האיורים להיות ברורים כך שניתן יהיה לזהות אותם גם מרחוק.
3. הספר צריך להתאים לטווח גילאים מוגדר, לבנים ולבנות כאחד
4. רצוי שיהיה אלמנט אינטראקטיבי שמפעיל ומשתף את המאזין.

סיפור חוויתי כיתתי

המטרה היא שיחזור של חוויה מעניינת שעברה הכיתה, והעמקה בנושאים הקשורים אליה. דוגמאות לחוויה כיתתית: טיול כיתתי, ביקור במאפייה, חגיגת "ליל הסדר" בביה"ס ועוד.

החומרים:

המקור הראשון והעיקרי לשחזור האירוע הם התלמידים עצמם. תוך ישיבה עם הכיתה בספריה אנו דנים בחווייה, ו"מספרים" אותה. המורה מתחיל את השיחה בהעלאת שאלות או חוויות מהאירוע. רצוי לצלם תמונות במהלך האירוע, שכן אלו משמשות כבסיס מרכזי לשחזור. חומר נוסף הוא הספרים בספריה: יש להכין מראש ספרים קיימים בנושא שסביבו מתמקדת החוויה, ובנושאים הקשורים אליו. על הספרים להיות בפורמטים מגוונים, תוך הקפדה על צילומים ואיורים מושכים. ניתן להשתמש גם בערכים המלווים בצילומים מתוך אנציקלופדיות לילדים ולנוער.

מהלך הפעילות:

תוך כדי הדיון הכיתתי בחוויה, רושם אחד המורים או המדריכים את עיקרי השיחה: את שאלות המורה ואת תגובות התלמידים (כולל ציון שמם). תוך כדי השיחה ולאחריה, בוחרים התלמידים תמונות מתוך ספרי המידע או הסיפורים שנבחרו. יש לצלם את התמונות שנבחרו ע"י התלמידים מהספרים, ולציין על הצילום את מקור התמונה. התלמידים גם נעזרים בצילומים מהמאורע עצמו כדי לספר עליו.

עריכת החוברת:

מצד אחד של הדף תופיע תמונה מספר או תמונה מצולמת מהאירוע, ובמקביל, בדף הנגדי - הטקסט שנאמר ע"י התלמידים. לאחר שהכנו את "הסיפור החוויתי" ולאחר שערכנו וכרכנו אותו, חזרנו עם החוברת אל התלמידים במפגש שלאחר מכן. גם בשלב זה הוסיפו התלמידים תגובות, ואלו נרשמו אף הן.

דוגמא

החוויה: טיול ברכבת לנהריה.

- המורה: אפשר לנסוע לנהריה במכונית או באוטובוס או ברכבת.
- תלמידים: נסענו ברכבת.
- המורה: בהתחלה עמדנו כי...
- תלמידים: לא היה מקום.
- המורה: כשנסענו ברכבת הסתכלנו דרך החלון וראינו...
- תלמידים: בתים, אוטובוס, אוניה בים, אנשים.
- המורה: כשהגענו לנהריה ירדנו מהרכבת, הלכנו וראינו הרבה חנויות.
- תלמידים: חנות פרחים, חנות בגדים, חנות של שוקולדים, בורגר-ראנץ'.
- המורה: דני נתן כסף לאיש שניגן על חצוצרה ברחוב.
- דני: הוא ניגן מוזיקה בחצוצרה, שירים.

חוברת ספרים אהובים

במהלך הפעילות בספריה אנו מצלמים עבור כל תלמיד את דף הכריכה של ספר שאהב. רצוי כי כל תלמיד יבחר בנוסף גם דף פנימי אותו אהב במיוחד בתוך הספר (אפשר לנסות לעקוב לגבי עמודים בהם מתעכב התלמיד זמן ממושך יותר). לאחר צילום הדפים מקבל אותם התלמיד יחד עם הספר, ואם הוא מעוניין בכך, הוא יכול לצבוע את הדפים שצולמו עבורו. בסיום השנה אנו כורכים יחד את כל הדפים שנבחרו ע"י התלמיד ל"חוברת ספרים אהובים", אותה הוא יכול רשאי לכיתה או לביתו. החוברת מהווה כעין "רשימה מצולמת"של ספרים אהובים.