צמחי בר. נח רוטרי, רמות, 2007.

נח רוטרי, צמחי בר

פריטים להפעלה: סלסלה, צמחי בר שונים המופיעים בספר. (הפרחים המשתתפים: חמציץ, מקור החסידה, חרצית, שיבולת שועל, גדילן).
הפעילות: מציגים לתלמידים את הספר ואומרים להם שבספר הזה מופיעים פרחים רבים שפורחים בשדות אחרי הגשמים בתחילת עונת האביב. במקביל מביאים סלסלה ובתוכה שמים את פרחי הבר אשר מופיעים בספר. אין צורך להביא את כל הפרחים המופיעים בספר וכמובן לא מביאים ולא קוטפים לפעילות פרחים מוגנים. וכך בוחרים מתוך הספר פרח מסוים למשל חמציץ, מקריאים עליו לתלמידים, ובמקביל מוציאים מתוך הסלסלה את כל החמציצים ומעבירים אותם בין התלמידים. כשקוראים על פרח מסויים מבקשים בכל פעם מתלמיד אחר לבוא לזהות ולבחור את הפרח הנכון מהסלסלה.
טיפים: בפעילות אפשר להתייחס ולשלב דברים נוספים למשל- להתייחס לצבעי הפרחים השונים, פרחי מאכל כמו חמציץ ופרחים שדוקרים ובעלי קוצים.


משפחת פרי הדר. נעמי ראובני, כנרת, 2000.

נעמי ראובני, משפחת פרי הדר

פריטים להפעלה: פירות הדר - אשכולית, תפוז, מנדרינה, לימון, פומלה. קליפות של פירות הדר שמיכה או מפה לכיסוי הפירות. סלסלה.
הפעילות: התלמידים יושבים במעגל. בתחילת הפעילות (לפני שהתלמידים מתאספים) מפזרים את פירות ההדר בתוך המעגל ומכסים את הפירות בשמיכה או במפה. אפשר גם לשים את כל הפירות בסלסלה ולכסות. כל תלמיד בתורו ממשש פרי אחד שנמצא מתחת לשמיכה, ומנסה לזהות את הפרי. לאחר מכן מתחילים לקרוא את הסיפור, ובכל פעם שמקריאים על פרי מסוים, מציגים את הפרי מתוך המעגל או מבקשים מאחד התלמידים שיבוא ויצביע או ייקח את הפרי המדובר. בסיום הסיפור אפשר לעשות הפעלה נוספת, כאשר אומרים לתלמידים שאת פירות ההדר אכלו ילדים שעברו בפרדס ונשארו רק הקליפות והם צריכים לזהות את הפירות על-פי הקליפות.
טיפים: פעילות זו אפשר לעשות בכמה מפגשים, בכל מפגש להציג ולהתנסות בחלק אחר. אפשר לצייר על הפירות פרצופים כפי שהם מופיעים בספר. את ההפעלה עם הקליפות אפשר לעשות בעזרת ספר אחר- פרי הדר נהדר/ שרה זלוף.


עץ בצרה. ג'ונתן אמט, כנרת, זמורה-ביתן, דביר, 2010.

פריטים להפעלה: עלי-שלכת.
הפעילות: התלמידים יושבים במעגל, ובתחילת הפעילות מפזרים לתלמידים את עלי השלכת השונים. כל אחד מהתלמידים יכול לקחת עלה. מראים לתלמידים שיש כל מיני עלי-שלכת בגדלים שונים ובצבעים שונים.

אמט ג'ונתן, העץ בצרה


פשפש מתלבש. אמי רובינגר, כתר, 2004.

אמי רובינגר, פשפש מתלבש

פריטים להפעלה: צעיף, מטריה, כפפות, גרבי צמר, מעיל, חגורה, כובע צמר, מגפיים וכל בגד שלובשים בחורף.
הפעילות: התלמידים יושבים במעגל. מפזרים בתוך המעגל את כל חפצי החורף שהבאנו. המורה מתחילה לקרוא את הסיפור על פשפש. כאשר מגיעים לקטע שבו יש פירוט על פריט לבוש, היא מפנה שאלה לתלמידים היכן נמצא אותו פריט מהסיפור במעגל החפצים שהבאנו. היא מבקשת מאחד התלמידים שיביא לה את הפריט, היא לובשת את הפריט בעצמה או מדגימה על אחד התלמידים. בנוסף, תוך כדי ההדגמה היא שואלת אותם שאלות לגבי הפריט, לדוגמא: היכן שמים את הגרביים על הידיים או הרגליים ? היכן שמים את הצעיף? וכך הלאה ממשיכים את הסיפור וכל פעם תלמיד אחר מביא את פריט הלבוש הנכון על-פי מה שהמורה מספרת בסיפור. לבסוף המורה או התלמיד שמדגימים את לבוש הפריטים מוכנים לגשם, לקור ולשלוליות!!!
טיפים: פעילות זאת אפשר לעשות גם על-פי ספרים אחרים שמספרים על פריטי לבוש של חורף. כדאי לחזור על פעילות זאת מספר פעמים, חשוב שכל פעם תלמיד אחר יוכל להדגים ולהתנסות בלבוש הפריטים.