1. השיר 'מעשה בשטיח' מתוך: שלום לך פרת משה רבנו. ע' הלל. עם עובד. 1977. ההפעלה: לאחר הקראת שיר מצחיק זה, כדאי להסביר מילים "קשות" (נאלם, דראון, נעם ועוד), ומילים וצירופים שהסופר המציא (עצובני, נמוכני, המרקחם). לבקש מהילדים להמציא או ל"הרכיב" מילים נוספות שקשורות לתחושות של עצב או שמחה.
2. ספר השטוזים של דתיה בן-דור. מודן, 2000. ההפעלה: להקריא את צמדי ה"שטוזים" מהספר ואז לבקש מהילדים להמציא שטוזים (=שטויות בחרוזים) משלהם לפי התבנית הבאה:
פעם... | ירק או פרי/ יום בשבוע/ איבר בגוף/ חיה/ חפץ/ רהיט/ מאכל |
פועל | מה/איפה/ כמה/ למה |
פעם | בננה | נסעה ל- | רעננה |
אפשרות נוספת: כל ילד ממציא "שטוז", ואז מחברים בסוף את זוגות המשפטים המתחרזים ביניהם.
3. סלט אותיות. לימור טלמור, רימונים, 2015.
בסיפור כל נכד מרכיב בעזרת האותיות מילים הקשורות לנושא המדבר אל ליבו כמו ספורט, אוכל, טכנולוגיה. ההפעלה: לתת לילדים לבחור תחום ענין משלהם מתוך ספרים, ואז לבחור חמש מילים שמייצגות את התחום, לפרק אותם לאותיות ולתת לחבריהם בכיתה לנחש ולהרכיב את המילים.
4. עלילות פרדיננד פדהצור בקיצור. אפרים סידון, כתר. 1976.
בסיפור המלך מטיל על עמו גזירות משונות, כגון זו שאסור להגות מילים ללא האותיות א,ד, מ, י, ו.
ההפעלה: לכתוב על הלוח רשימה של מילים עם אותיות אלה, ולבקש מהילדים להגות את המילים בלי האותיות הללו. כך ייווצרו מילים חדשות ללא משמעות, או בעלות משמעות חדשה.
5. בלי סודות. מה קורה? אני קורא!. אילנה לופט. 1986.
בספר נמצא סיפורים קצרים ומצחיקים, העושים שימוש במשחקי מילים ובחריזה. למשל: "מבצע מיץ" – על מילים שמתחילות בהברה מי, וכמו-כן "סיפור בשורוק", "סיפור בחיריק", "מעשה במ-". ההפעלה: להקריא ולכתוב את המילים מהסיפורים, או להמציא מילים חדשות שמתחילות בהברות הללו.