1. איזה יום שמח: ספר השירים והספורים של תלמה אליגון-רוז. כנרת, 2014.
שורשים מרובעים
בשיר 'צרצר הצרצר' נמצא את המשפטים: "צרצר הצרצר הצריף הזה צר, צובט לי מקור בצוואר הקצר".
בכל בית בשיר ארבעה משפטים קצרים מחורזים בעלי תוכן מצחיק. ההפעלה: לבקש מהילדים למצוא עוד מילים בעלי שורש מרובע כמו – פרפר, בלבול, נדנוד, בקבוק ולחבר להם משפט או שיר מצחיק ואפילו מחורז.

איזה יום שמח
 

2. פתגמים וביטויים
השיר 'ראש כרוב'. ההפעלה: לזהות את הצירופים עם המלה ראש המופיעים בשיר ואת משמעויותיהם השונות כמו - "יש ראש שאין לו לב", "ראש לשועלים". לשאול את הילדים אם הם מכירים עוד ביטויים עם המלה "ראש", או ביטויים נוספים העוסקים באברי הגוף (לב, יד , עיניים וכו') או ביטויים המשמשים לכנות מישהו טיפש או חכם.

3. ספר הקישקושירים. ע' הלל. רות סירקיס, 1988.
פתגמים היתוליים.
בשיר 'דברי חכמים' כל פסקה בשיר מתחילה ב"אמרו חז"לינו" עם ציטוט של הפתגם המקורי, ולאחריו מופיעה התוספת: "אבל דודי שמחה אומר...". למשל: "על שלושה דברים העולם עומד: על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים. אבל דודי שמחה אומר: על התורה, על העבודה ועל השוקולד". ההפעלה: להקריא ולהסביר את המשמעות המקורית של הפתגם, ואחר-כך לתת לילדים להסביר למה השיבוש של ע' הלל מצחיק אותם (לעתים זה מובן מאליו, אך לעתים זה מתוחכם ולא פשוט להסבר!). לתת לילדים להשלים או לשנות את הפתגם המקורי כרצונם. (כדאי גם להסביר מי היו חז"ל, ועל עצם הטיית שמם לצורת שייכות).

4. ספורי טלפון של ג'אני רודארי. אגם, 2009.
המצאת מספרים, מידות וכמויות.
הקטע 'בואו נמציא מספרים' מכיל צירופים מצחיקים של מילים המבטאות מספרים: "קצת חמש", "אלפים ועשרים סופר-טריליון טריליונרדים", וגם לוח כפל מחורז: "שלוש כפול חמש - שווה דג מתעטש, שלוש כפול שש - שווה חצי פשפש" וגם מידות, מרחקים ומשקלות: "כמה עולה ארטיק לימון? שתי צביטות באוזן שמאל" ועוד תשובות משעשות על "מה המרחק מכאן לצרפת?", "כמה שוקלת דמעה?" ועוד. ההפעלה: להוסיף תשובות מקוריות לשאלות שבספר, או להמציא "תרגילים", "נוסחאות" או שאלות עם תשובות מחורזות.

5. הספר הגדול של בילבי בת-גרב. אסטריד לינדגרן, זמורה-ביתן, 2016.
המצאת מילים חדשות
הסיפור 'בילבי מוצאת חרמוש' הוא סיפור משעשע על בילבי שממציאה מילה "חדשה ונוצצת, מלה מצוינת, אחת הטובות ששמעתי – חרמוש". אבל בילבי לא יודעת מה זה, היא רק יודעת מה זה לא - "זה לא שואב אבק", ותוך כדי כך היא תוהה מי בכלל ממציא את המילים ואת משמעותן. בילבי מחליטה שעליה לגלות מה זה, והאם אפשר לקנות כזה, והיא יוצאת לשאול בחנויות שונות כמו מאפייה וחנות לחומרי בניין, ואפילו מגיעה לרופא, כדי לבדוק אם ישנה מחלה כזו...
ההפעלות: 1. להמציא מילים מצחיקות ולבנות סביבן סיפור או סיטואציה. למשל, אם זה חפץ - איפה ניתן למצוא אותו, ומה עושים אתו, או אם זו מחלה (מצחיקה) – איך ניתן לרפא אותה. 2. כל ילד ימציא מילה וייתן כמה משמעויות, ושאר הילדים ינחשו מה האפשרות הנכונה. 3. כל ילד ימציא מלה וייתן רמז לפירושה, אלא שעל הרמז להיות על דרך השלילה כמו בספר - מה זה לא. 3. להרחיב את הנושא בעזרת מידע כללי על האקדמיה ללשון, או על אליעזר בן-יהודה. 4. לחפש במילון עוד מילים שנשמעות משונות או מצחיקות ולתת לאחרים לנחש מה פירושן.

הספר הגדול של בלבי גרב