הפעלות לתלמידי כיתות ג-ו בהתאמה לנושאי הלימוד בבית הספר
מטרת ההפעלות:
באמצעות האוסף העדכני שבספריית אוניברסיטת חיפה, התלמידים יתוודעו למגוון מקורות מידע שונים ולאסטרטגיות ומיומנויות של חיפוש, עיבוד וכתיבה של המידע לתוצר סופי, והצגתו בפני הכיתה. תהליך החקירה והלמידה המשותף למידען, למורה ולתלמידים מפרה ומעודד הפנמה של דרך העבודה, כך שהתלמידים יוכלו ליישמה בהמשך לימודיהם גם בנושאים אחרים. כל הסדנאות מונחות על-ידי מידענים מצוות הספרייה האקדמית.
משך כל סדנא: כשלוש שעות.
לתאור מפורט של הפעילות:
- "לא עוד שעת סיפור"- הפעלה בספרייה לילדי בית ספר. הקניית מיומנויות מידע דרך חוויה - כתבה מבלוג הספריה.
- אלפבית של אוריינות מידע - תיאור מודל של פעילות במיומנויות מידע ולמידת חקר לילדי בתי ספר יסודיים - מצגת מכנס מולטידע 2011 של מרכז הספר והספריות.
"אלף-בית של אוריינות מידע": סדנא בנושא בעלי חיים.
לכיתות ג'-ד'
בחלקה הראשון- הסדנא כוללת התנסות מובנית ומשותפת בתהליך של חקירה ולמידה עצמאיים בנושא בעלי-חיים, תוך שימוש באוסף מקיף ועדכני של ספרי מידע לילדים. ובחלקה השני כוללת הסדנא קריאה חופשית מונחית. במהלך הסדנא כל ילד יכתוב עבודת חקר תמציתית על החיה שבחר, והמלצה אישית על ספר שבחר לקרוא שייכרך ל"ספר המלצות" כיתתי.
"מסע למעמקי הים": סדנא מדעית בנושא אקולוגיה ימית.
לכיתות ג'-ד'
נחקור את בעלי החיים והיצורים הימיים בעזרת ספרי מידע: נלמד שקיימים בים אזורים שונים, וככל שמעמיקים, נעשה יותר חשוך וקר ויש פחות מזון. נבדוק איך בעלי חיים שורדים בתנאים קיצוניים ועם מקורות מזון מועטים, ונגלה אילו תכונות או כישורים פיתחו בעלי החיים כדי להתאים לסביבה שלהם.
"מסע סביב העולם בשלוש שעות": סדנא בנושא ארצות וגיאוגרפיה
לכיתות ג'-ד'
במהלך הסדנא, כל ילד יבחר את יעד הנסיעה המועדף עליו, ויהיה עליו לחקור ולגלות בעזרת ספרי מידע כל מה שצריך לדעת לפני הנסיעה ולכתוב מדריך לטיול לאותה מדינה. לסיכום- הילדים ייהפכו לסוכני נסיעות הממליצים על יעדי נסיעה נבחרים- וכך יציגו את המחקר שעשו- בפני שאר הכיתה.
"מסע בין כוכבים: מדריך הישרדות במערכת השמש": סדנא מדעית בנושא חלל
לכיתות ד'-ה'
בתחילה הסדנא נכיר את מערכת השמש ואת הכוכבים שבה. בהמשך כל ילד יהפוך לאסטרונאוט החוקר את המידע הנחוץ לצורך התיישבות באחד מכוכבי הלכת של מערכת השמש בעזרת ספרי המידע מתוך אוסף ספרי הילדים בספרייה ויכתוב "מדריך הישרדות" במערכת השמש.
"המחשב, ועוד המצאות": סדנא מדעית בנושא המצאות
לכיתות ד'-ה'
בעזרת ספרי מידע מאוירים בנושא המצאות, הילדים יעיינו ברצף של ההתפתחויות הטכנולוגיות וההמצאות לאורך ההיסטוריה וייבחרו לחקור המצאה שמעניינות אותם - מתי ועל-ידי מי הומצאה. בהשראת המחקר שלהם, הילדים יתבקשו להמציא המצאה משלהם ולהציגה בפני הכיתה.
"אילו היה לי דינוזאור": סדנא מדעית בנושא דינוזאורים
לכיתות ד'-ה'
נלמד על עידן הדינוזאורים ועל מגוון סוגי הדינוזאורים, כאשר כל ילד יבחר סוג אחד של דינוזאור אותו יחקור. הילדים יצטרכו להציג את הדינוזאור שלהם בפני הכיתה, ויחד נעלה השערות מדוע נכחדו.
"המכונה הכי משוכללת בעולם"- סדנא מדעית על גוף האדם
לכיתות ד-ה.
מבחוץ אנו נראים שונים, אך מבפנים כולנו דומים – גופנו עשוי מאותם חומרים ובעל אותם איברים. בעזרת ספרי מידע נחקור את חמשת איברי החושים-איך הם נראים וכיצד הם פועלים, נלמד על חושיהם של בעלי החיים, ונערוך חידון טריוויה על ביטויים בעברית הקשורים באיברי הגוף.
"גיבורי על במיתולוגיה ובכלל" – סדנא בנושא מיתולוגיה
לכיתות ה'-ו'
סיפורי המיתולוגיה כוללים הכל - הרפתקאות, טובים ורעים, רגשות עזים, מתח, פנטזיה ובקיצור כל מה שהופך סיפור למלהיב ומסקרן ילדים ופונה ישירות לרגש ולדמיון. דרך המיתוסים הללו, הילדים מתוודעים לשמות הגיבורים הגדולים, למושגים ולסמלים אוניברסליים המשמשים תשתית לתרבות המערבית. בסדנא נסביר מהי מיתולוגיה, נדבר על גיבורים מיתולוגיים ומודרנים מוכרים גם מסדרות וסרטים, ונחקור בעזרת ספרי מיתולוגיה מאוירים על גיבורים נוספים.
"כשאהיה גדול אהיה מפורסם": סדנת ביוגרפיה בינתחומית
לכיתות ה'-ו'
במהלך הסדנא התלמידים יבחרו אישיות מתחומים שונים, ויחפשו עליה מידע בספרייה. כל ילד יכתוב אוטוביוגרפיה דמיונית עתידית קצרה של עצמו בהשראת האישיות שבחר. הביוגרפיות ייכרכו ל"ספר מחזור" מקורי ואישי של הכיתה.
מה השיא הכי הכי? סדנא בהשראת ספרי השיאים של גינס
לכיתות ה'-ו'
המשימה המוטלת על התלמידים היא להמציא שיא משלהם, בתחום שייבחרו. לשם כך יצטרכו לחקור בספרים על שיאים קודמים, ולהתחקות אחר התהליך שצריך לעבור כדי שיאושר כשיא חדש. תוקם "ועדת קבלה" מבין התלמידים שתפקידה יהיה "לאשר" את השיא כראוי להכתב ב"ספר השיאים של הכיתה".