ספריות ובתי ספר

ספריות בתי ספר

מטרתנו היא לקדם ולפתח את תחום ספרנות ילדים ונוער כתחום מקצועי, הכולל אוריינות מידע ועידוד קריאה בבתי ספר יסודיים, כמו גם בספריות בכלל – בגנים, בבתי ספר תיכוניים ובספריות ציבוריות. גיבשנו המלצות ועקרונות הניתנים ליישום מעשי תוך התחשבות במגבלות של כח אדם, זמן ותקציב, ומבוססים על אמצעים זמינים, וכוללים דוגמאות ורעיונות שנעשו בעזרת תוכנת וורד ומדפסת צבע סטנדרטית.

  • טיפים לארגון הספרייה Open or Close

    העיקרון המנחה בארגון ספרייה הוא שתהיה מזמינה ונגישה, כך שתאפשר לילד התמצאות עצמאית ללא תיווך של ספרן או איש חינוך.

    1. ילד שנכנס לספרייה, צריך להיות מסוגל לגשת לבדו למדף בו הוא רוצה לעיין או לחפש ספר מסוים. ולכן:
    א. יש לשים שילוט ברור מלווה באייקונים/תמונות כדי שגם ילדים שעוד לא שולטים בקריאה יוכלו "לקרוא".
    ב. רצוי שהחלל יהיה אסתטי ומזמין. תאורה טובה וכמה כריות ושטיח יכולים ליצור אווירה נעימה. מומלץ לאפשר מגוון של סביבות קריאה לבחירה – גם על שטיח וגם ליד שולחן, גם בחלל פתוח ומרכזי לישיבה משותפת וגם בפינה אינטימית יחידנית.

    2. יש להציב במקום מרכזי ובולט מדף תצוגה לספרים חדשים ו/או מבוקשים, הכולל מגוון רמות קריאה ומגוון של סוגי ספרים - גם ספרות וגם ספרי מידע. כך ניתן להתרשם מהמבחר הקיים בספרייה, ולהתעדכן בקלות בספרים החדשים.

    3. ארגון ספרי קריאה לפי רמות קריאה (עם ניקוד ובלי ניקוד) ולפי פורמאט (כמו קומיקס, או ספרי משחק) ולא לפי גילאים או כיתות. כך ניתנת לילד אפשרות הבחירה מה לקרוא לפי העדפותיו ולא לפי תכתיבים וציפיות מוקדמות.

    4. ארגון ספרי מידע לפי נושאים פופולריים ולא לפי סדרות, כדי להקל על התמצאות ובכך למקד את תחומי עניין.

    5. מומלץ להקצות מדפים ייעודיים לסוגי ספרים מבוקשים כמו קומיקס, פנטזיה, סדרות אהובות.

  • עשרה סוגי ספרים מומלצים בכל ספרייה Open or Close

    1. ספר השיאים של גינס

    2. ספרי מידע על חיות ודינוזאורים

    3. ספרים בנושא ספורט

    4. ספרי מידע בנושאי מדע וטכנולוגיה כמו חלל, המצאות, גוף האדם, גיאוגרפיה, היסטוריה ועוד. (סדרת ראשית מידע לכתות א-ד של דני ספרים)

    5. ספרי חיפוש ומשחק שכמעט ואין בהם טקסט (כמו "זום", "איפה אפי", ספרים תלת-ממדיים)

    6. ספרי חידות, בדיחות, טריוויה (כמו הספרים של שלמה אבס)

    7. ספרים על-פי סרטים ותוכניות טלוויזיה (סרטי דיסני, אולפני פיקסאר ועוד)

    8. ספרי פנטזיה

    9. ספרי קומיקס

    10. קבצי אגדות (אנדרסן, האחים גרים) ומיתוסים.

  • הפעלות להתמצאות בספרייה Open or Close

    התמצאות בספרייה נועדה להכרות כללית של ילדים עם הספרייה ולאפשר להם למצוא ולבחור ספר באופן עצמאי. אין טעם ללמד שיטות מיון וארגון על המדף, או תירגול מיומנות של סדר אותיות האלף-בית דרך חיפוש ספר מסוים לפי שמו או שם מחברו על המדף. אלו הן מיומנויות טכניות שאינן קשורות לתכנים ולמהות של ספרייה. להלן המלצותינו:

    1. הדרכה להתמצאות בספרייה צריכה להתמקד לא במציאת ספר מסוים, אלא במבחר ובמגוון של הספרים, כמו איפה נמצאים ספרי מידע מול ספרי הקריאה, מיקומם של הסדרות, או ספרי הקומיקס ולא במציאת ספר מסוים.

    child  

    2. אפשר לערוך הבחנה בין ספר קריאה לספר מידע, לא כיון שיש חשיבות לעצם ההבחנה, אלא כי זו הזדמנות לחשוף את הילדים לסוגי ספרים ולסוגי ספרי מידע:
    א. להציג שני ספרים באותו נושא – האחד יהיה סיפור והאחר ספר מידע (למשל בנושא כלבים). להציג או להקריא את הסיפור ואז להציג את ספר המידע ולשאול מה ההבדלים. (הסיפור הוא דמיוני, מצחיק ומכיל איורים לעומת הסברים בכתב וצילומים המתארים מציאות ועובדות).
    ב. לאחר ההשוואה אפשר להציג את המבנה של ספר מידע: תוכן עניינים, מפתח, וחלוקה לפרקים עם כותרות משנה. אפשר לתת דוגמא אחת ואז לתרגל בנושא מסוים: הילדים יתבקשו למצוא מידע מתוך ספרי המידע. כל ילד צריך להציג את הדף הרלווטי בספר, ולתאר את תהליך החיפוש. למשל, ספר על חיות יכיל פרקים שונים (חיות ים, חיות יבשה, דו-חיים) והמשימה היא למצוא חיה מסוימת. על כל ילד יהיה לאתר את הפרק הרלוונטי שבתוכו יחפש את הנושא המסוים, או לחפש ישירות במפתח או בתוכן עניינים. כך מתרגלים יכולת הרחבה וצמצום של נושא, שהוא חלק מרכזי ברכישת מיומנות של אוריינות מידע.

    3. בחירת ספר לפי נושא – דוגמא להפעלה: "מה תרצו לקרוא?"
    כדי להציע בחירה חופשית של ספר לפי תחומי עניין (זה יכול להיות נושא כמו חלל או דינוזאורים או ז'אנר כמו קומיקס או פנטזיה או בדיחות וחידות), הכנו מעין משחק-מסלול עם חיצים בספרייה לפי התחנות הבאות: 
    א. מה תרצו לקרוא? בְּרוּכִים הַבָּאִים לַסִּפְרִיָּה שֶׁלָּנוּ! יֵשׁ לָנוּ הַרְבֵּה סְפָרִים מְעַנְיְנִים, אֲבָל קָשֶׁה לָדַעַת בַּמֶּה לִבְחור. אֲנַחְנוּ נְנַסֶּה לַעֲזֹר! לְכוּ בעִקְּבוֹת הַחֵץ
    ב. מָה מְעַנְיֵן אֶתְכֶם? לִפְנֵיכֶם כַּרְטִיסִים. בַּחֲרוּ כַּרְטִיס בַּנּוֹשֵׂא שֶׁמְּעַנְיֵן אֶתְכֶם. הִמְשִׁיכוּ בַּכִּוּוּן הַחֵץ: (ילד בוחר מתוך כרטיסיות-נושא הכוללות תמונה, שם הנושא, ומקום לכתוב בו את שם הילד ושם הספר שבחר. אפשר להוסיף מקום גם להמלצה כתובה)
    ג. בחרו ספר בנושא: לִפְנֵיכֶם מִבְחָר סְפָרִים לְפִי נוֹשְׂאִים. בָּחֲרוּ סֵפֶר מַתְאִים לַנּוֹשֵׂא שֶׁבְּכַרְטִיס. אִם תִּרְצוּ סֵפֶר בְּנוֹשֵׂא אַחֵר, הֶחֱלִיפוּ אֶת הַכַּרְטִיס וּבָחֲרוּ נוֹשֵׂא חָדָשׁ. הִמְשִׁיכוּ עִם הַסֵּפֶר וְהַכַּרְטִיס לַקְּרִיאָה. מַלְּאוּ אֶת הַכַּרְטִיס וּקְחוּ הַבַּיְתָה. (הילדים ניגשים למדף שבו מבחר של ספרים המחולקים לפי נושאים ובוחרים ספר)
    ד. ספרים שבחרתם לפי נושא: במדף תצוגה מניחים הילדים את הכרטיסיה שמילאו בצד הספר שבחרו.

    הפעלות להתמצאות בספרייה

    4. בחירת ספר והמלצה עליו ניתן למלא דף המלצה כשההנחיה היא לשכנע גם ילדים אחרים למה כדאי גם להם לקרוא אותו. אפשר להציג את הספר עם ההמלצה בעל-פה בפני הכיתה, או להציגו בתצוגה יחד עם דף ההמלצה, או לכרוך את דפי ההמלצת ל"ספר המלצות כיתתי". (דף הפעלה לדוגמא: "אני ממליץ") 

  • עקרונות להפעלת כיתה לפי נושא בספרייה Open or Close

    1. ההפעלה צריכה להיות מלווה במשימה ברורה, קצרה ופשוטה ושאינה דורשת כישורים או נטיות מיוחדת בכתיבה או ביצירה.

    2. מעודדת בחירה של הילד במהלך הפעילות בספרים נוספים הקשורים לנושא הספר.

    3. כוללת פידבק או בקרה על המשימה: או לעבור בין הילדים ולבקש לראות מה בחרו או עשו, או באמצעות שיחה מסכמת המטרות:

    א. לעודד את הילד להציג את מה שעשה בפני שאר הילדים – מה שמחייב אותו להתנסח בעל-פה, מול כיתה, לסכם במשפט את הספר, לבחור מתוכו דוגמא מייצגת, ולדבר עליו באופן אישי.

    ב. לשתף את שאר הילדים למה שבחרו או עשו אחרים.

    ג. שיחה מפרה ומעוררת הקשרים לעוד נושאים כדי להרחיב ולהעשיר את התחום, ובכך מעודדת את הילדים לתרום לשיחה מנסיונם או מידע אישי.

    4. מלווה בדף משימה או כל מוצר אחר שמטרתו לסכם ולתעד את הפעילות ולשמש מזכרת.

    5. רצוי לשתף באמצעי המחשה ובאלמנטים של משחק שממקדים וממחישים את נושא ההפעלה ויוצרים ענין וסקרנות כמו קוביה, קלפים, חיצים, מסלול.

    6. כדאי לפרסם את ההפעלות/פעילות ברחבי בית ספר כדי ליצור באזז – כמו סקרים, או סלוגנים של שאלות שמזמינים תלמידים לבוא לספרייה כדי לחפש ולמצוא תשובות.

  • דוגמאות לנושאים להפעלת חקר בספרייה בעזרת ספרי מידע Open or Close

    להעמקת והעשרת התכנים הנלמדים בבית ספר:
    1. גיאוגרפיה- מדינות, יבשות ואזורים, חוקרים ומגלי עולם, פלאי עולם, אקולוגיה

    2. היסטוריה – יוון העתיקה, מצרים העתיקה, ויקינגים, אבירים, האדם הקדמון

    3. מדע- המצאות ותגליות, ממציאים ומדענים

    4. בעלי חיים

    5. כדור הארץ והחלל: מערכת השמש. גילוי החלל

    6. גוף האדם

    7. דינוזאורים

    8. ספרות: סיפורי התורה, אגדות, מיתולוגיה 

    למידע על פעילות בנושא מיומנות מידע לתלמידים

  • דוגמאות להפעלה על נושאים מחיי יום-יום ומהווי בית ספר Open or Close

    1. פחד (מחיסונים, מלהיכשל בבחינה) ועוד רגשות.

    2. משפחה- סוגי משפחות, אהבה

    3. ציפיות ושאיפות (בתחילת שנה ובסופה)

    4. ידידות

    5. ספורט ותחביבים - ענפי הספורט וספורטאים, אולימפיאדה ותחרויות אחרות, התמחויות והישגים.

  • פרוייקט בית ספר שלווה Open or Close

    בעקבות יוזמת "אוניברסיטה מתנדבת" של אגף משאבי אנוש לאימוץ שכונת קרית אליהו בחיפה ובית הספר היסודי "שלווה", נרתמה ספריית הילדים והנוער של ספריית יונס וסוראיה נזריאן לפרויקט של חידוש וארגון ספריית בית הספר. הפרוייקט כלל: מיון ודילול הספרים, ארגון מחדש של האוסף, חידושו על-ידי תרומות ורכישות ספרים, ופעילות להיכרות עם הספרייה- לכיתות ולמורים. לתיאור מפורט של הפרוייקט: בכתבה מבלוג הספרייה.

  • הפעלות בעקבות ספרים בנושא השפה העברית Open or Close

    "נעשה חור בקיר נקרא לו חלון / נתלה עליו שמלה נקרא לה וילון / נפרוש שמיכה על השולחן / נקרא לה מפה / נשים כרית על הרצפה / נקרא לה ספה / נהפוך כיסא נקרא לו ארגז / נתלה מנורה בחוץ נקרא לה פנס / זה משחק ולא מעשה קונדס / המילים הן צעצועים / אפשר לשחק איתן תופסת ומחבואים / אפשר לבנות מהן בית או מגדל / אפשר לכתוב שיר וגם משל". השיר: "המילים הן". שלומית כהן-אסיף. מתוך ,גבעת הכפתורים". הקיבוץ המאוחד, תשמ"ה.

    כל הפעלה מתחילה בהקראה של השיר או הקטע מתוך הספר המוצע. המטרה היא לא רק הבנה של מילים וביטויים, אלא גם חקירת העושר והגמישות של העברית דרך טקסטים מספרי ילדים וקישורם למצבים בחיי היומיום. לאחר פיענוח מילולי אפשר לפרק מילים ולהרכיב מילים חדשות, להמציא מילים או משמעויות חדשות וכך לעודד דמיון, הומור, ביטוי עצמי וכתיבה חופשית. החלוקה לכיתות היא המלצה בלבד. קישור לדף הפעלות לפי גילאים.

    פעילות לתלמידים בספריית הילדים והנוער

     

     

פעילות לתלמידים בספריית הילדים והנוער