Items filtered by date: ינואר 2016

במהלך חודש ינואר, 2016, הועברה בספרייה הרצאה לחוקרים מתחילים המעונינים להתחיל לפרסם מאמרים בכתבי-עת אקדמיים. את ההרצאה העבירו נציגי המו"ל האקדמי Springer. הוצאת Springer מוציאה לאור ספרים וכתבי-עת אקדמיים בתחום המדעים, הרפואה ולאחרונה גם בתחומי מדעי הרוח.

במהלך ההרצאה ניתנו מספר המלצות וטיפים לחוקרים, לדוגמא: 

red bullet המו"ל Springer מעמיד לרשות החוקרים מספר הדרכות אונליין אליהם ניתן להירשם מכל מקום. בין ההדרכות: כיצד להתחיל לכתוב מאמר, מהו כתב-עת העובר בקרת עמיתים, מהם המודלים לפרסום בגישה חופשית ועוד.

red bullet ירידה ב-Impact Factor של כתב-עת לא מעידה תמיד על ירידה באיכות כתב-העת. לעתים הירידה מתרחשת בשל הגדלת מספר עמודי הפרסום בכתב-העת. כאשר חוקר בודק את ה-Impact Factor של כתב-עת מסויים ומגלה שקיימת ירידה, יש לבדוק במקביל האם נוספו מאמרים לכתב-העת, דבר העלול לגרום לירידה במשוואת ה-Impact Factor.

red bullet מומלץ לכל חוקר לפתוח חשבון באתר: ORCID ברישום מציין החוקר את שמו ואת כל הפניות והזיהויים לשמו. עם סיום הרישום ניתן מספר קוד אותו מצרפים בעת הגשת המאמר.

red bullet יש לבחור את כתב-העת לפרסום רק לאחר סיום המחקר אבל לפני תחילת הכתיבה. (ההבדלים בין סוגי כתבי-העת השונים מפורטים במצגת ההרצאה ע"מ 30-31ׂ)

red bullet רצוי לכתוב את תקציר (Abstract) המאמר רק לאחר בחירת כתב-העת לפרסום. בדרך כלל לכל כתב-עת יש דרישות שונות בנושא זה. (המודל הרצוי לכתיבה מודגם במצגת ההרצאה ע"מ 39-41)

red bullet יש כותבים הנוהגים לצרף שמות של חוקרים מפורסמים כשותפים לכתיבת המאמר וזאת כדי לקדם את המאמר. זה כמובן אסור בתכלית האיסור.

red bullet הומלץ להוסיף וידאו אודות שיטות המחקר או מידע אחר בהקשר של המחקר – הדבר מוסיף מאוד ל Visibility שלו.

red bullet יש לSpringer פטנט חדש ודי חביב המיועד לחוקרים שלא בטוחים לאיזה כתב עת להגיש את המאמר שלהם. באיזור המיועד ל Authors אפשר למצוא את הקישור: Journal Selector המחבר מדביק את תקציר המאמר ולפי התוכן המערכת מציעה רשימת כתבי עת אפשריים.

red bullet כדי שכתב עת יופיע בגוגל סקולר – צריכים להתפרסם לפחות 100 מאמרים מתוכו. בסקופוס – כתב עת יופיע רק אחרי שנתיים של קיום.

red bullet מרבית כתבי-עת האקדמיים משתמשים בתוכנת Cross Check במידה ועולה חשד לפלגייט. 

במהלך ההרצאה נתנו גם מספר סטטיסטיקות של המו"ל Springer לדוגמא: משנת 2011 אנו רואים עלייה במספר המאמרים וירידה במספר כתבי-העת. הוסבר שהירידה במספר כתבי-העת היוצאים לאור מתרחשת בהמשך לאיחוד של כתבי-עת בתחומי ידע דומים. סטטיסטיקה נוספת הדגימה את מספר מחקריהם של חוקרי האוניברסיטה בפרסומי המו"ל. (הסטטיסטיקות מופיעות בע"מ 25-28 במצגת ההרצאה)  

לעיונכם: מצגת ההרצאה המלאה בתוכה מידע מפורט על תהליך הגשת מאמר, לרבות בחירת כתב עת, שלבים בכתיבת המאמר וטיפים שונים.




red bullet הכנת הסקירה: איימי שפירא, תחום יעץ 

 

משפחת בוכסווילר בספרייה 24.1.16

בשנת 2003 תרמה משפחת בוכסווילר אוסף עצום וייחודי של ספרים, חוברות, מסמכים ופרסומים על הרעיון הקיבוצי והסוציאליסטי: על הישוב, תנועות נוער, תנועת הקיבוצים, יהודי ברית המועצות לשעבר והמיעוט הגרמני בברית המועצות לשעבר. האוסף המונה כ- 12,000 פריטי מידע הועבר מהמכון הביבליוגרפי בקבוץ בארי אותו הקים ד"ר מאיר בוכסווילר. המשפחה אף תרמה סכום כסף למימון ספרן שיקלוט את האוסף העצום לספרייה.

בנוסף לתרומת הספרים הייחודית מגיעה המשפחה לביקור בספריה מידי שנה ותורמת מלגת השתלמות לספרן בספריה בחו"ל. ב 25 לינואר 2012 הלך לעולמו ד"ר מאיר בוכסווילר והמשפחה החליטה להמשיך במסורת המפגש, ונקבע שיהיה זה בסמוך ליום השנה לזכרו. גם השנה, ביום ראשון 24.1.16 הגיעה המשפחה לספרייה, והפעם עדינה צור ג'יג'י, ספרנית מומחית ואחראית על ספריית הנדירים והארכיונים הציגה בפניהם את מכמני הנדירים וארכיון אבא חושי.

מספרת עדינה:
התכנסנו יחד עם משפחת בוכסווילר בחדר הישיבות, שם ניתן מבוא קצר לגבי הספרים הנדירים והארכיונים בספריה שלנו, תהליך הדיגיטציה והעבודה עם החומרים. הוצג סרטון בנושא הספרים הנדירים בספרייה, תוארו נקודות הגישה השונות בדיגיטול לגלריה הדיגיטלית, לארכיון אבא חושי, שפינוזה וצפת והוצג הקישור לתמונות של בית הספר הריאלי מתוך אתר מורשת תרבות. לאחר מכן הגענו לחדר הספרים הנדירים והארכיונים שם הוצג הסבר לגבי ייצוג ספרי ד"ר מאיר בוכסווילר בנדירים: קיימים 87 ספרים מאוסף בוכסווילר באוסף הנדירים. הוסבר מדוע ספר מוגדר כנדיר – פרסום לפני 1800 וכן גם מהדורה מוגבלת, עותק יחיד בארץ, מימדים קטנים במיוחד, איורים מיוחדים. הוצגו דוגמאות מספרי בוכסווילר הנמצאים בנדירים - כמו: מפתח לקראת רפובליקת פלסטין סוציאליסטית, בגין ... וכל שאר בדיחות הליכוד, ליום ההסתדרות: 24 שנים להיווסדה, הנוער ומהפכת אוקטובר, 1917-1942 ועוד. הוסבר תהליך השימור והוצגו דוגמאות של ספרים נדירים שעברו שימור תוך כדי שימת דגש על שמירת האוטנטיות של הספר הנדיר.

דוגמאות מאוסף בוכסווילר


משפחת בוכסווילר ביקור בחדר ספרים נדירים

הוזכר הסיפור המיוחד של ספר התנ"ך הנדיר שנתרם ע"י מיכה שגריר והגלגולים שעבר ממצריים ועד משכנו בספרית אוניברסיטת חיפה, כאן הוא שוכן ליד עותק שהוא מהדורה זהה.
הוצגו דוגמאות מתיקים שבארכיון אבא חושי: ילדים כותבים במסגרת "מבצע אדיבות", ברכות לימי הולדתו של אבא חושי מאת ילדים, תכניות לפיתוח חיפה והכרמלית, הבאת פועלי הנמל מסלוניקי והקשר למשפחת מנו, תנועות נוער, סוציאליזם, בית הספר הריאלי ועוד. כן הוצגו בפני משפחת בוכסווילר אלבומים מארכיון אבא חושי: אלבום עקרת הבית הישראלית ואלבום התזמורת הסימפונית של חיפה. הוסברה החשיבות של ארכיון אבא חושי לקהילת החוקרים והסטודנטים מבחינת ההיסטוריה של חיפה על כל הבטיה.

לבסוף הוצגו בפני המשפחה שני קטעי גניזה: קטעים מתוך מגילת אסתר ומספר בראשית והוסבר תהליך השימור של 23 קטעי הגניזה המקוריים שיש בספרייה.
כמובן שמפאת מגבלות קוצר הזמן הנושא הוצג "על קצה המזלג", יחד עם זאת היה לי לעונג להציג את החומרים בפני משפחת בוכסווילר ולראות כיצד הנושא מעורר בקרבם עניין.


ravmilim

 red bullet מילון רב-מילים המקוון כולל:
• מלוא התכולה של מילון רב-מילים השלם – כולל הסברים, מקורות, דוגמאות שימוש ועוד.
• אוצר המילים הנרדפות (תזאורוס) - ובו מילים נרדפות וצירופי מילים מכל רובדי השפה.
• רשימת כל הצירופים הלשוניים שבהם מופיעה כל מילה, והסבריהם.
• רשימת כל המילים המתחרזות עם כל מילה.
• ניתוח דקדוקי מלא לכל מילה (חלק דיבר, מין, מספר, בניין, גוף, זמן, שורש, צורת יסוד, כינויים ואותיות שימוש, כתיב מלא תקני, ועוד).
• תרגום עברי-אנגלי ואנגלי-עברי.
• תשבצון – כלי להשלמת מילים בתשבצים בהינתן חלק מאותיותיהן.
• מספרים במילים - תרגום של ספרות ומספרים למילים בעברית ובאנגלית.

red bullet כמה?
באוניברסיטת חיפה מתבצעות כ- 11,945 שאילתות חיפוש בממוצע לחודש.
אוגוסט 2014 – דצמבר 2015: 191,120 שאילתות חיפוש.

red bullet למה?
• השימוש במילון המקוון אינו דורש ידע מוקדם בלשון.
• ניתן להקליד כל מילה, כפי שהיא מופיעה בטקסט (גם מילים בנטייה, עם כינויים, עם אותיות שימוש וכו') ולקבל עליה הסבר מלא, דוגמאות ומידע לשוני רב ומגוון.
• ניתן להקליד מילה בעברית ולקבל את תרגומה לאנגלית, ולהיפך.
• המילון המקוון מתעדכן באופן שוטף, נוספות לו מילים חדשות מבית היוצר של האקדמיה ללשון העברית, בצד מונחים טכנולוגיים ואחרים המתווספים לשפה, ואף שימושים חדשים בלשון הדיבור ובסלנג.
• מתוך המילון יש גישה לנקדן טקסט.

red bullet מהיכן?
ניתן להגיע ל"רב מילים" ישירות מתוך מערכת "חיפוש אחד"

ravmilimosearch1





מתוך המערכת לחיפוש מאמרים באנגלית

ravmilimeds

ומתוך מאגרי מידע באתר הספרייה

ravmilimdata

red bullet הכנת הסקירה: איריס ביתן-טולדנו ונטע סטרלסקי ויסמן