ספרים, ספרייה ותלמידים על הרצף האוטיסטי

מזה מספר שנים מגיעים לפעילות בספריה תלמידים על הרצף האוטיסטי מבי"ס "עופר" שבחיפה. התלמידים הם בדרגת מוגבלות שכלית התפתחותית בגילאי בי"ס יסודי. הם אינם קוראים, וחלקם אינם מדברים כלל. הפעילות מתקיימת יום אחד בשבוע לאורך כשעה.

מטרות הפעילות:

המטרה הראשונית של הפעילות היא עידוד אקטיביות של הילדים בספריה: בחירה עצמאית של ספרים, הקשבה ומיקוד המבט בתמונות בזמן ההקראה והתרכזות בספר במהלך עיון ודפדוף עצמאיים. מטרה נוספת היא הגדרת סוגי ספרים מועדפים, במטרה להמליץ על אוסף ספרייתי המתאים לאוכלוסייה זו.

תיאור הפעילות:

המפגש נפתח בהקראת סיפור לכל הכיתה. לאחר מכן בוחר כל תלמיד ספרים להקראה אישית או לעיון עצמאי מתוך מדף תצוגה של מספר ספרים, או מתוך כלל האוסף שבספריה. במהלך הפעילות אנו מצלמים עבור כל ילד את דף הכריכה של הספר שבחר, (אם הילד מעוניין בכך - הוא צובע את הדף),ובסיום השנה אנו כורכים יחד את הצילומים ל"חוברת ספרים אהובים", המשמשת כעין "רשימה ויזואלית" של הספרים שנבחרו ע"י התלמיד.

קשיים אופייניים:

בתחילה הגיבו חלק מהתלמידים באדישות ובקהות כלפי הספרים, הן כלפי הטקסט המוקרא והן כלפי התמונות. אף כי היו מספר תלמידים שגילו משיכה לספרים, לעתים נוצרה תחושה שהספרים (בדומה לגירויים רבים אחרים) כלל אינם מעוררים עניין, הנאה או תגובה כלשהי אצל רוב התלמידים.

ספרים רב-חושיים:

לאחר שנוכחנו לדעת כי לגבי חלק מהילדים על הרצף האוטיסטי גירוי של טקסט ותמונה בלבד אינו מספיק, החלטנו לפנות לספרים הכוללים לא רק טקסט ותמונה, אלא גם גירויים נוספים, כגון: צלילים, מגע (טקסטורה מחומרים שונים), ספרים תלת מימדיים (התמונה נפתחת עם פתיחת הדף), ספרים הכוללים חלקים נעים הניתנים להזזה, או אפקטים ויזואליים כגון חלקים נוצצים. ספרים מסוג זה עוררו עניין ותגובות כגון: מיקוד רב יותר של המבט והקשבה רבה יותר לטקסט, הצבעה על פריטים מתוך הספר וזיהוים ע"פ בקשה, ודפדוף עצמאי פעיל. ספרים מסוג זה גם נבחרו בבחירה עצמאית של התלמידים יותר מהספרים ה'קונבנציונליים'. לספרים אלה יש יתרון ברור בקרב אוכלוסית ילדים זו הסובלים לעתים קרובות מתת-רגישות או מרגישות-יתר לגירויים חיצוניים. ספרים המפעילים את חוש המישוש והשמיעה, לדוגמא, הם מעוררים יותר לגבי ילדים הסובלים מתת-רגישות, ובכל מקרה, הספרים מאפשרים לילד שליטה תוך גישה לגירויים והפעלתם לפי רצונו במהלך הדפדוף, זאת בהקשר של סיפור עלילתי שמשולבים בו אלמנטים ומצבים יומיומיים.

הפעלות ו"המחשה":

גילינו כי, בכל מקרה, רצוי ללוות כל סיפור בהמחשה או בהפעלה כלשהי, לדוגמא: בזמן הצגת ספר העוסק במשחק מחבואים של חיות - החבאנו בספריה בעלי חיים מפלסטיק, וליווינו את הסיפור בחיפוש הממשי אחר החיות. ספרים אחרים ליווינו בתנועות ידיים (כפי שהן מתבצעות במהלך הסיפור), או בכעין המחזה פשוטה. דרך נוספת שהשתמשנו בה היא שילוב של הקראה וצפייה בקלטת, הממחיזה את הסיפור מיד לאחריה.

בחירת ספרים באמצעות צילומי כריכה:

חלק מהתלמידים גילו משיכה מיוחדת ל"ספרי וולט דיסני" (ספרים היוצאים בעקבות הסרטים). בעקבות כך יצרנו כעין "קטלוג ויזואלי" על פלקט גדול, המורכב מתמונות צבעוניות של כריכות ספרים שיצאו בתקופה האחרונה. תלמידים ניגשים ומצביעים על ספר שהם מעוניינים בו, ואנו מביאים אותו עבורם. גם ילדים שבתחילה כמעט ולא הגיבו לספרים, למדו להכיר ספרים מסוימים וליהנות מהם. ילדים אחרים ידעו לחזור ולמצוא את הספרים האהובים עליהם באוסף הספריה, ואף היו מקרים בהם ילדים שכמעט ואינם מתקשרים באמצעות דיבור, מצאו ספרים הקשורים לתחומי התעניינות או לחוויות אישיות שלהם, וחזרו אליהם שוב ושוב. בכל מקרה, נראה כי הספרים יכולים להוות לגבי ילדים על הרצף האוטיסטי אמצעי יעיל ומהנה, ומאפשרים לחוות מגוון של התנסויות שאינן מתאפשרות באמצעים אחרים.


למידע נוסף:

ספרים, ספרייה, וילדים עם אוטיזם - כתבה מבלוג הספרייה.
למאמר בכתב-עת: צוק תמי והילה סלומון. "ילדים בעלי אוטיזם וספרים "רב חושיים" סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום 16 (2): 87-91, 2001.

תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

בני-נוער בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית בגילאי 16-21 מגיעים באופן קבוע לפעילות בספרייה. המשתתפים בפעילות הם תלמידי מביה"ס לחינוך מיוחד "גיל" שבחיפה.
התלמידים אינם קוראים, רובם מתקשרים ברמה של מלים בודדות וכמה מהם אינם מדברים כלל. הם מבקרים בספרייה אחת לשבוע במהלך שנת הלימודים, מלווים ע"י המורות והסייעות של הכיתות, והפעילות מתקיימת לאורך כשעה ומחצה.

מטרות הפעילות

מטרת הפרויקט היא לתת למשתתפים את ההזדמנות ליהנות מסביבה ספרייתית ולפעול במסגרתה באופן חופשי ועצמאי. מטרה נוספת היא לבחון את נטיותיהם האישיות של בני נוער עם מוגבלות שכלית התפתחותית בבחירת סיפורים וספרים, ולהשוות את העדפותיהם להמלצות קיימות בתחום.

תיאור הפעילות

המפגש נפתח בהקראת סיפור לכל הכיתה, כאשר הסיפור המוקרא נבחר ע"י התלמידים בפגישה הקודמת. לאחר מכן כל תלמיד בוחר באופן עצמאי ספר מהתצוגה או מהמדפים, כאשר אנשי הצוות מקריאים את הסיפור למי שמעוניין בכך. במהלך הפעילות אנו מצלמים עבור כל תלמיד את דף הכריכה של הספר שבחר, ובסיום השנה אנו כורכים יחד את הצילומים ל"חוברת ספרים אהובים", המשמשת כעין "רשימה ויזואלית" של הספרים שנבחרו ע"י התלמיד. עם סיום המפגש מתכנסת הכיתה שנית, כאשר כל תלמיד מביא עמו את הספר שנבחר על ידו באותו המפגש. לבסוף, אחד התלמידים בוחר מתוך ספרים אלו את הספר שיוקרא במפגש הבא.
במהלך השנה התלמידים משתתפים גם בהפעלות שונות כגון יצירת חוברת אישית - "הספר שלי על עצמי" העוסקת בהעדפות אישיות, חוברת בנושא אישי כלשהו, כגון בעל-חיים אהוב או חוברת בנושא חוויה כיתתית משותפת, זאת תוך שימוש בצילומים מחומרי הספרייה.

ספרים פשוטים ודידקטיים או אגדות וספרי-מידע?

הספרות המקצועית בנושא הגשת חומרים ספריים לתלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ממליצה באופן כללי על גישה דידקטית טיפולית: על הספר להיות כלי להעברת מסרים היכולים לקדם אותם מבחינת המיומנויות הדרושות בחיי יומיום, ועל-כן עליו להיות ריאליסטי ופשוט מבחינת העלילה והאיורים כאחד.
הטענה היא כי ספרים בעלי עלילה דימיונית או מורכבת ואיורים מורכבים ומופשטים אינם מומלצים לאוכלוסיה זו. אך הנחיות אלו אינן מתייחסות להעדפות ולבחירות של אוכלוסיית התלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית עצמם. בניגוד להנחיות אלו גילינו כי לבני הנוער עם מוגבלות שכלית התפתחותית ישנן העדפות והתעניינויות אישיות, בדיוק כמו לכל מתבגר או מבוגר אחר, ואלו משתקפות גם בבחירת הספרים המגוונת שלהם. כדי להתגבר על קשיי התקשורת, ולעזור לתלמידים בהגדרת נושא העניין שלהם, הוכנו כ-20 דפי נושאים שבכל אחד מהם 12 תמונות פשוטות וברורות של תת-נושאים. הנושא "משפחה", לדוגמא, מיוצג על-ידי תמונות של אב ובנו, אם וילד, אח ואחות, סבתא ונכד. עברנו עם כל תלמיד על התמונות כדי לוודא שהן מובנות, וביקשנו לבחור באחד הנושאים הכלליים או הספציפיים. בעזרת מפתח הנושאים בספרות ילדים שנוצר באוסף ספרי הילדים (מפתח מקוון בקטלוג הממוחשב של הספריה),הבאנו לתלמיד מספר ספרים בנושא שבחר. ההסתגלות לדרך זו היתה מהירה יותר מהמצופה. הבחנו בכך כי הבחירה לא הייתה סתמית, וכי הצעירים בחרו נושאים רלבנטיים לחייהם. בעיות שהטרידו או סיקרנו אותם קיבלו ביטוי בבחירה לפי נושאים, לדוגמא, נערה עם בעיות שינה בחרה פעם אחר פעם סיפורים בנושא שינה. נערה שלאחותה נולד תינוק, בחרה שוב ושוב את הנושא.
התלמידים התעניינו באופן מיוחד בספרים שנבחרו על-ידם דרך כרטיסי הנושאים, ונטו לחזור אליהם בפגישות הבאות. שמנו לב גם לכך שהנושאים שנבחרו היו כאלו האהובים ומקובלים על בני-נוער מהאוכלוסייה הכללית, כגון: יחסים בין-אישיים ואהבה, גוף האדם, כדורגל, מכוניות, בישול וכולי. בשל העניין בנושא הם התגברו על קשיים של פורמט או עלילה מורכבים. לדוגמא, תלמידים רבים התעניינו בספרי-מידע מאוירים בנושאים הנ"ל, על אף שאלו כוללים טקסט ואיורים מורכבים למדי. למדנו גם כי, בניגוד להמלצות הקיימות, בני-הנוער בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית התעניינו מאוד באגדות ובמוטיבים ימיוניים. רבים מהם נמשכו לגרסאות וולט-דיסני של אגדות קלאסיות כגון: סינדרלה, בת-הים, הרקולס, היפה והחיה וכולי. על אף שסיפורים אלו נוטים היות מורכבים ומלאי-דימיון הן מבחינת העלילה והן מבחינת האיורים, הרי שרבים מהם עוסקים במוטיבים כמו אהבה, רגשות ומצבים בין-אישיים שמעוררים עניין בקרב כל בני הנוער, כולל אוכלוסיה זו.

למידע נוסף:

מאמר בכתב-עת: סבר אירן, תמי צוק ואורי שחף "הספרייה והמשתמש בעל הפיגור השכלי" יד לקורא: כתב-עת לספרנות, לביבליוגרפיה ולארכיונאות, 31: 46-52, 1988.