פעילות לתלמידי החינוך המיוחד

במסגרת פעילות זו, מגיעות לספריה שתי קבוצות של תלמידים:
בני נוער בגילאי 16-21 בעלי פיגור בינוני ומורכב מבית ספר "גיל" - הפרוייקט נמשך מעל 20 שנה.
תלמידים בעלי אוטיזם מבית ספר "עופר" בחיפה - הגיעו בשנים קודמות.
כל קבוצה מגיעה אחת לשבוע, לאורך כל השנה, לפעילות של כשעתיים. בליווי המורות והסייעות של הכיתות.
התלמידים אינם קוראים, חלקם מתקשרים ברמה של מלים בודדות אך רובם אינם מדברים כלל. במהלך הפעילות עוסקים התלמידים בהאזנה להקראה, בבחירת ספרים, ובהפעלות שונות תוך שימוש בספרי קריאה וספרי מידע.

על הפעילות לתלמידי בי"ס גיל לבעלי פיגור בינוני ומורכב:

למטרות ולתיאור הפעילות 
- למידע נוסף: ספרים, ספריה, ונוער עם פיגור - כתבה מבלוג הספריה 
- למאמר בכתב-עת: סבר אירן, תמי צוק ואורי שחף. "הספריה והמשתמש בעל הפיגור השכלי." יד לקורא: כתב-עת לספרנות, לביבליוגרפיה ולארכיונאות, 31: 46-52, 1998 

על הפעילות לתלמידי בי"ס עופר לבעלי אוטיזם:

למטרות ולתיאור הפעילות 
- למידע נוסף: ספרים, ספריה, וילדים עם אוטיזם - כתבה מבלוג הספריה
- למאמר בכתב-עת: צוק, תמי והילה סלומון. "ילדים בעלי אוטיזם וספרים "רב-חושיים"." סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום 16 (2): 87-91, 2001 .

פעילות לתלמידי האולפן

גם השנה, כבשנים קודמות הגיעו במהלך חודש יולי לאוסף ספרי הילדים בספרייה, תלמידי אולפן הקיץ הבינלאומי באוניברסיטה "למפגש עם ספרי ילדים" (מדובר על כ-12 כיתות אולפן) השנה הוקדשה הפעילות לספרים בנושא "אהבה במשפחה". צוות אוסף ספרי הילדים הכין תצוגת ספרים עם מיטב הקלאסיקה בתחום (ספרים מתורגמים וספרים בעברית) לפי רמות התלמידים: לכיתות "מתחילים" הוצגו הספרים ה"פשוטים" ביותר וכן מילונים עם תמונות ולכיתות המתקדמים ספרים בעלי תכנים עשירים יותר.
בתחילת הפעילות כל תלמיד יכול היה לבחור לעצמו ספר לקריאה מהמבחר המוצע ואלו שבקשו לקרוא ספרים מסויימים קבלו סיוע באיתור הספרים מצוות הספרייה.

בהמשך כל תלמיד או קבוצת תלמידים ערכה הצגה קטנה לשאר התלמידים על-פי הספר שקראו. "המחזת הספר" גרמה להנאה רבה מאוד לתלמידי האולפן, תלמידים, שלרובם עדיין קשה לקרוא בעברית – פתאום לא רק קוראים ספרים שלמים, אלא גם הופכים אותם להצגה.

אנו שמחים לציין שכל שנה יותר ויותר תלמידי אולפן באים לאחר מפגשים אלו לחיפוש ושימוש עצמאיים באוסף ספרי הילדים.

פעילות בספריית הילדים והנוער לתלמידי האולפן

 

הפעלות לתלמידי כיתות ג-ו בהתאמה לנושאי הלימוד בבית הספר

מטרת ההפעלות:

באמצעות האוסף העדכני שבספריית אוניברסיטת חיפה, התלמידים יתוודעו למגוון מקורות מידע שונים ולאסטרטגיות ומיומנויות של חיפוש, עיבוד וכתיבה של המידע לתוצר סופי, והצגתו בפני הכיתה. תהליך החקירה והלמידה המשותף למידען, למורה ולתלמידים מפרה ומעודד הפנמה של דרך העבודה, כך שהתלמידים יוכלו ליישמה בהמשך לימודיהם גם בנושאים אחרים. כל הסדנאות מונחות על-ידי מידענים מצוות הספרייה האקדמית.
משך כל סדנא: כשלוש שעות. 

לתאור מפורט של הפעילות:

"אלף-בית של אוריינות מידע": סדנא בנושא בעלי חיים.  

לכיתות ג'-ד' 
בחלקה הראשון- הסדנא כוללת התנסות מובנית ומשותפת בתהליך של חקירה ולמידה עצמאיים בנושא בעלי-חיים, תוך שימוש באוסף מקיף ועדכני של ספרי מידע לילדים. ובחלקה השני כוללת הסדנא קריאה חופשית מונחית. במהלך הסדנא כל ילד יכתוב עבודת חקר תמציתית על החיה שבחר, והמלצה אישית על ספר שבחר לקרוא שייכרך ל"ספר המלצות" כיתתי.


"מסע למעמקי הים": סדנא מדעית בנושא אקולוגיה ימית.

לכיתות ג'-ד'
נחקור את בעלי החיים והיצורים הימיים בעזרת ספרי מידע: נלמד שקיימים בים אזורים שונים, וככל שמעמיקים, נעשה יותר חשוך וקר ויש פחות מזון. נבדוק איך בעלי חיים שורדים בתנאים קיצוניים ועם מקורות מזון מועטים, ונגלה אילו תכונות או כישורים פיתחו בעלי החיים כדי להתאים לסביבה שלהם.


"מסע סביב העולם בשלוש שעות": סדנא בנושא ארצות וגיאוגרפיה

לכיתות ג'-ד'
במהלך הסדנא, כל ילד יבחר את יעד הנסיעה המועדף עליו, ויהיה עליו לחקור ולגלות בעזרת ספרי מידע כל מה שצריך לדעת לפני הנסיעה ולכתוב מדריך לטיול לאותה מדינה. לסיכום- הילדים ייהפכו לסוכני נסיעות הממליצים על יעדי נסיעה נבחרים- וכך יציגו את המחקר שעשו- בפני שאר הכיתה.


"מסע בין כוכבים: מדריך הישרדות במערכת השמש": סדנא מדעית בנושא חלל

לכיתות ד'-ה'
בתחילה הסדנא נכיר את מערכת השמש ואת הכוכבים שבה. בהמשך כל ילד יהפוך לאסטרונאוט החוקר את המידע הנחוץ לצורך התיישבות באחד מכוכבי הלכת של מערכת השמש בעזרת ספרי המידע מתוך אוסף ספרי הילדים בספרייה ויכתוב "מדריך הישרדות" במערכת השמש.


"המחשב, ועוד המצאות": סדנא מדעית בנושא המצאות

לכיתות ד'-ה'
בעזרת ספרי מידע מאוירים בנושא המצאות, הילדים יעיינו ברצף של ההתפתחויות הטכנולוגיות וההמצאות לאורך ההיסטוריה וייבחרו לחקור המצאה שמעניינות אותם - מתי ועל-ידי מי הומצאה. בהשראת המחקר שלהם, הילדים יתבקשו להמציא המצאה משלהם ולהציגה בפני הכיתה.


"אילו היה לי דינוזאור": סדנא מדעית בנושא דינוזאורים

לכיתות ד'-ה'
נלמד על עידן הדינוזאורים ועל מגוון סוגי הדינוזאורים, כאשר כל ילד יבחר סוג אחד של דינוזאור אותו יחקור. הילדים יצטרכו להציג את הדינוזאור שלהם בפני הכיתה, ויחד נעלה השערות מדוע נכחדו.


"המכונה הכי משוכללת בעולם"- סדנא מדעית על גוף האדם

לכיתות ד-ה.
מבחוץ אנו נראים שונים, אך מבפנים כולנו דומים – גופנו עשוי מאותם חומרים ובעל אותם איברים. בעזרת ספרי מידע נחקור את חמשת איברי החושים-איך הם נראים וכיצד הם פועלים, נלמד על חושיהם של בעלי החיים, ונערוך חידון טריוויה על ביטויים בעברית הקשורים באיברי הגוף.


"גיבורי על במיתולוגיה ובכלל" – סדנא בנושא מיתולוגיה

לכיתות ה'-ו'
סיפורי המיתולוגיה כוללים הכל - הרפתקאות, טובים ורעים, רגשות עזים, מתח, פנטזיה ובקיצור כל מה שהופך סיפור למלהיב ומסקרן ילדים ופונה ישירות לרגש ולדמיון. דרך המיתוסים הללו, הילדים מתוודעים לשמות הגיבורים הגדולים, למושגים ולסמלים אוניברסליים המשמשים תשתית לתרבות המערבית. בסדנא נסביר מהי מיתולוגיה, נדבר על גיבורים מיתולוגיים ומודרנים מוכרים גם מסדרות וסרטים, ונחקור בעזרת ספרי מיתולוגיה מאוירים על גיבורים נוספים.

"כשאהיה גדול אהיה מפורסם": סדנת ביוגרפיה בינתחומית

לכיתות ה'-ו'
במהלך הסדנא התלמידים יבחרו אישיות מתחומים שונים, ויחפשו עליה מידע בספרייה. כל ילד יכתוב אוטוביוגרפיה דמיונית עתידית קצרה של עצמו בהשראת האישיות שבחר. הביוגרפיות ייכרכו ל"ספר מחזור" מקורי ואישי של הכיתה.


מה השיא הכי הכי? סדנא בהשראת ספרי השיאים של גינס

לכיתות ה'-ו'
המשימה המוטלת על התלמידים היא להמציא שיא משלהם, בתחום שייבחרו. לשם כך יצטרכו לחקור בספרים על שיאים קודמים, ולהתחקות אחר התהליך שצריך לעבור כדי שיאושר כשיא חדש. תוקם "ועדת קבלה" מבין התלמידים שתפקידה יהיה "לאשר" את השיא כראוי להכתב ב"ספר השיאים של הכיתה".

מיומניות מידע לתלמידי בית ספר יסודי

הפעלות בליל המדענים

ליל המדענים נערך מדי שנה בכל האוניברסיטאות בארץ בחסות האיחוד האירופי ומשרד המדע. בערב זה, בו אוניברסיטת חיפה פותחת את שעריה לקהל ולקהילה ומקיימת שפע פעילויות מותאמות לכל המשפחה, אנחנו מחכים לכם בספרייה לפעילות מעניינת ומלהיבה!

ליל המדענים - הפעלות בספריית הילדים והנוער

ליל המדענים 2017 בנושא האנושות בשנת 2050: "העבר שיהיה בספרייה"

הכנו רשימה שמייצגת לדעתנו את חיי הילדים בשנת 2017, וכתבנו תחזית כיצד ייראו החיים בשנת 2050 בהיבטים שונים כמו מה יאכלו ילדים, איזה חיות מחמד יגדלו, והיכן יבלו את החופשות. המידע נכתב על נייר, שאינו מצריך טכנולוגיה לקריאה שאולי תשתנה או תיעלם. מאז ולתמיד לספריות תפקיד מכריע בארגון הידע האנושי, הנגשה תיעוד ושימור למען הדורות הבאים ולכן הטמנו את התחזיות שלנו בקפסולת זמן שתשמר בספרייה בסביבה מבוקרת ומוגנת ותיפתח בשנת 2050.

ליל המדענים 2015 בנושא המח: "איפה, כמה ולמה? - בואו לגלות בספרים"

ההפעלה הוקדשה לסוגים של ספרים שבדרך כלל ילדים והורים פחות מכירים: לספרים שהם לא רק סיפורים - ספרים שמעוררים אותנו לחשוב דרך משחק. הקראנו ספר מצחיק שמציג חידה של תפיסה והבנה של התמונות שבו, הצגנו דוגמאות לספרי משחק נוספים המבוססים על חיפוש, בחירה וספירה או על שאלות ותשובות. הילדים עיינו וקראו בספרים ויצרו דף-משחק של שאלות ותשובות על עצמם.

ליל המדענים 2014 בנושא הים: "מסע למעמקי הים: היכרות עם בעלי חיים ויצורים ימיים."

חקרנו בעלי החיים שחיים בים בעזרת ספרי המידע מתוך אוסף ספרי הילדים שבספרייה: למדנו שקיימים בים אזורים שונים, וככל שמעמיקים, נעשה יותר חשוך וקר ויש פחות מזון. בדקנו איך בעלי חיים שורדים בתנאים קיצוניים ועם מקורות המזון מועטים וגילינו אילו תכונות או כישורים פיתחו בעלי החיים כדי שיתאימו לסביבה שלהם.

 ליל המדענים 2013 בנושא החלל: "מסע בין כוכבים: מדריך הישרדות במערכת השמש."

כל ילד הפך לאסטרונאוט החוקר את המידע הנחוץ לצורך התיישבות באחד מכוכבי הלכת של מערכת השמש בעזרת ספרי המידע מתוך אוסף ספרי הילדים בספרייה. לתיאור הפעילות מתוך בלוג הספרייה.

ליל המדענים 2012 בנושא המחשב: "המחשב, ועוד המצאות: המצאות טכנולוגיות בספרי מידע לילדים."

בעזרת ספרי מידע מאוירים בנושא של המצאות, הילדים עיינו ברצף של ההתפתחויות הטכנולוגיות וההמצאות לאורך ההיסטוריה ובחרו לחקור את ההמצאות שמעניינות אותם - מתי ועל-ידי מי הומצאו. לתיאור הפעילות מתוך בלוג הספרייה.

ליל המדענים - 2013 פעילות בספרייה

 

סדנאות לילדים ולהורים

מידע ודמיון בספרייה : סדנאות לילדים בכיתות א'-ג' בנושא מיתולוגיה יוונית

סיפורי המיתולוגיה היוונית כוללים הכל - הרפתקאות, טובים ורעים, רגשות עזים, מתח, פנטזיה ובקיצור כל מה שהופך סיפור למלהיב ומסקרן ילדים ופונה ישירות לרגש ולדמיון. אלא שבניגוד לסיפור או ספר מסוים, דרך המיתוסים הללו, הילדים מתוודעים לשמות הגיבורים הגדולים, למושגים ולסמלים אוניברסליים המשמשים תשתית לתרבות המערבית.
כל סדנא מתמקדת במיתוס אחד אותו נספר וכוללת הקדמה על מיתולוגיה יוונית, עיון בספרי מיתוסים נוספים מיתולוגיים ומודרנים מוכרים גם מסדרות וסרטים, ומשימה הכוללת כתיבה ויצירה.

משך המפגש: כשעתיים, בין השעות: 16.30-18.30. עלות: 40 ₪ לילד. מועדים יפורסמו באופן שוטף באתר ובדף הפייסבוק שלנו 

למידע נוסף על האתגר בהנגשה של סיפורי מיתולוגיה יוונית לילדים.

חוויה בספריה: מלים, תמונות, ספרים ויצירה

סדנא חוויתית ויצירתית לילדים בגילאי גן וכיתה א' ולהוריהם.
הסדנאות מיועדות לילדים בגילאי גן וכיתה א' שאינם שולטים עדיין בכתיבה ובקריאה, ומתמקדות בספרי מידע מאוירים לילדים בנושאים שונים.
מטרות הסדנה:

  1. לאפשר לילדים מפגש ראשוני ובלתי אמצעי עם ספרים בנושאים שונים שקרובים ללבם שאותם ניתן "לקרוא" גם דרך התמונות והצילומים.

  2. לחשוף את הילדים לעושר ומגוון של ספרים מסוגים שונים, כזה שאינו בנמצא ונגיש בחיי היום יום שלהם בבית וגם לא בגנים או בבתי הספר.

  3. להעניק חוויה מעשירה ויצירתית ותוך כדי כך לשווק את הספריה על ספריה כמקום מהנה וכייפי.

משך המפגש: כשעתיים, בין השעות: 16.30-18.30. עלות: 40 ₪ לילד. מועדים יפורסמו באופן שוטף באתר ובדף הפייסבוק שלנו.

 

סדנאות לילדים ולהורים