המלחמה הגדולה

סדרת הרצאות על מלחמת העולם הראשונה במלאות לה מאה שנה
16:00-18:00
במצפור ע"ש סמי ואביבה עופר/מצפור רבין/אולם הסנאט

11.11.14         מלחמת העולם הראשונה: המלחמה ששינתה את פני המאה העשרים
מצפור עופר     ד"ר ירון ג'אן, ביה"ס להיסטוריה, אוניברסיטת חיפה
                     מלחמת העולם הראשונה, שהשנה אנו מציינים מאה שנים לפריצתה, שינתה את עולמם של בני התקופה בלא הכר.
                     בהרצאה נתחקה אחר שורשיה ומהלכה של המלחמה ונתבונן על הצל הארוך שהטילה על המאה העשרים.
                     הרצאת הפתיחה תתקיים ביום הזיכרון השנתי של הצבא הבריטי לנופלים במלחמת העולם הראשונה

2.12.14          המוזות לא שתקו: שירת מלחמת העולם הראשונה
מצפור עופר    פרופ' דפנה ארדינסט וולקן, ראש החוג לשפה וספרות אנגלית, אוניברסיטת חיפה
                    ההרצאה תעסוק בשירה שנכתבה בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה ובעקבותיה,
                    תוך הדגשת הזיקה בין יצירות נבחרות לבין המשבר התרבותי והחברתי שמתוכו נולדו.


30.12.14      "סרביה חייבת למות!?": קרל קראוס כמבקר של מלחמת העולם הראשונה
מצפור רבין    ד"ר גל הרץ, המרכז למחקר תרבות וספרות,(ZFL) ברלין.
                   הסופר והמחזאי הווינאי קרל קראוס (1874-1936) היה מחשובי הסאטירקנים בשפה הגרמנית, מבקר ופולמוסן חריף.
                   בהרצאה נעסוק ביצירתו הגדולה - המחזה "ימיה האחרונים של האנושות" - אשר מתעדת, תרתי משמע, את תהליך
                   ההתגייסות של העיתונות והחברה למלחמה, את האופן שבו את שיקול הדעת מחליפות קלישאות המצוטטות ללא הרף,
                   בעוד האזרחים עצמם הופכים למריונטות המשחקות, מבלי דעת, את תפקידן בטרגדיה אנושית חסרת תקדים.


27.1.15        אוצרות מהטינופת: המקרה של "גבעה 62", זיילבוקה, בלגיה, 1919-2014
אולם הסנאט  ד"ר אנבל וינוגרד, דרטמות' קולג', ארה"ב
                   מוזיאון המלחמה הראשון בחזית המערבית נפתח לקהל ב-1919 ופועל עד היום במבנה דמוי סככה, צמוד לפיצריה
                   ומגרש חניה, כשהשוחות המקוריות של גבעה 62 בחצרו. הוא החל כאוסף פרטי של איכר בלגי שחזר מהחזית
                   ומצא את שרידי הקרבות הנוראים שהתחוללו בשדהו בהעדרו. חריגותו של האוסף היא באוצרות האנטי-מוזיאלית,
                   אנטי-אליטיסטית, אנטי-אסתטית, אנטי-תיאורטית ואנטי-אמנותית שלו (ממש כמו האוונגארד של תקופת המלחמה),
                   שמאפשרת למבקר להתחכך ב"נמוך", לחוות את ה"כאן ועכשיו" של המלחמה הגדולה, וקוראת תיגר על תפיסות מקובלות
                   של זיכרון, הנצחה, וייצוגים מוזיאליים של מלחמה.


24.3.15        מששון אלי קרב לטירוף פציפיסטי: אמני אירופה והמלחמה הגדולה
בית הסטודנט    פרופ' עתי ציטרון, החוג לתיאטרון, אוניברסיטת חיפה
                   אמנים רבים חשו וביטאו באופן נבואי את הקטסטרופה טרם התרחשותה. אחדים ראו בה הזדמנות לגאולה.
                   ערב פרוץ המלחמה, כבר הופצה תחושת האסון העולמי בשירה, ציור, קריקטורות, הצגות תיאטרון וקברט, מחול,
                   מוסיקה וקולנוע. אולם הפטריוטיזם הלאומני לא פסח על האמנים כבני אדם, ורבים מהם התנדבו למלחמה בראשיתה
                   או גויסו אליה בהמשך. אלה שנותרו בחיים התפכחו באופן מהיר וכואב. חלקם הפכו לפציפיסטים מושבעים,
                   שנלחמו נגד המלחמה בכל מאודם. אחרים נמלטו מהמציאות אל אזורי הטירוף, ההזיה והאוטופיה.


14.4.15        מוסיקה והמלחמה הגדולה
מצפור עופר   פרופ' יובל שקד, ראש החוג למוסיקה, אוניברסיטת חיפה
                   ההרצאה תיפתח בצעד של התקרבות זהירה בהליכה שפופה אל הנושא (על התחמשות במוסיקה); תיתקל בעצמת השעה;
                   תסרוק את העניין במבט לאחור (ההתלהבות של מלחינים מן המלחמה, בתחילתה); תפקוד גורלות אישיים אחדים
                   של מספרי ברזל (רודי שטפאן); תמחיש את יכולות ההתראה של מוסיקה ואת ביצועיה בהתמודדות עם שכול ואומללות;
                   ותרמוז להשלכות האסתטיות והפילוסופיות שנודעו לפרק לא מפואר בעליל זה במעללי האנושות והמוסיקה.


12.5.15        Photographing War: Imagining War in the 20th Century and Beyond
מצפור עופר   פרופ' ג'יי וינטר (Jay Winter), החוג להיסטוריה, אוניברסיטת ייל, ארה"ב
                   ההרצאה באנגלית. פרופ' וינטר ירצה פעמיים נוספות בביה"ס להיסטוריה. הרצאה ראשונה,
                   ב-10.5 על הנושא Writing War, והרצאה שניה, ב-11.5, על הנושא Configuring War.
                   פרופ' וינטר הוא אורח קרן מרים ירדני.


16.6.15        המלחמה הגדולה כמחוללת תמורות בתפקידי האישה ודימוייה
אולם הסנאט  ד"ר אלה סוסנובסקה, החוג לתיאטרון, אוניברסיטת חיפה
                   כשהגברים נקראו לחזית, פנו הנשים למלא את מקומם בשדות, במפעלים ובמשרדים, ובבת אחת השתנו סדר היום,
                   תחומי האחריות והמעורבות שלהן. מבחינות רבות סימנה המלחמה הגדולה את תחילת השינוי במעמד החברתי
                   והפוליטי של האישה וכן את דימוייה בתקשורת, באופנה ובאמנויות.



הציבור מוזמן
הכניסה ללא תשלום