הפעלות מומלצות לפי נושאים
חגים
-
חנוכה - הספר: הלביבה שהתגלגלה, תלמה אליגון-רוז Open or Close
הלביבה שהתגלגלה. תלמה אליגון-רוז, כנרת, זמורה-ביתן דביר, 2011.פריטים להפעלה: 6 בקבוקי פלסטיק עטופים בנייר ועליהם מודבקים תמונות של הדמויות המופיעות בספר. (אמר, אבא, ילד, חתול, כלב וזאב.)
גליל עטוף בנייר צבעוני שעליו מודבקת תמונה של הלביבה.
הפעילות: בתחילת הפעילות מציגים לתלמידים את הגליל שעליו מודבקת תמונת הלביבה ומתחילים לגלגל את הגליל בין התלמידים. לאחר מכן מספרים להם שהלביבה המתגלגלת פגשה בדרכה כל מיני אנשים וחיות למשל: אמא, אבא, ילד, חתול וכו'. מראים להם ומעבירים ביניהם כל פעם בקבוק אחר שעליו מודבקת דמות מהסיפור. לאחר מכן מניחים את הבקבוקים עם הדמויות בשורה, וכל תלמיד בתורו צריך בעזרת הגליל לפגוע בבקבוק מסוים שעליו דמות. לדוגמא: מזמינים תלמיד ומבקשים ממנו שיפגע ויפיל את הבקבוק שעליו דמות הזאב. שואלים אותו: איפה נמצא הבקבוק הזה?, או שואלים אותו: איזה בקבוק אתה רוצה לנסות להפיל? יש אפשרות לסדר את הבקבוקים בצורת צפופה (כמו בבאולינג) ולבקש מהתלמידים לנסות להפיל בעזרת הגליל כמה שיותר בקבוקים בפעם אחת. לאחר הפעילות קוראים את הסיפור... -
ט"ו בשבט - הספר: זרע של צנונית, חנה הורן Open or Close
זרע של צנונית. חנה הורן, יסוד, 1998.
פריטים להפעלה: זרעים, צנונית, עציץ, כף למילוי אדמה ומשפך. פריטים אחרים שלא שייכים לט"ו בשבט: עט, מספרים, טלפון נייד וכל דבר אחר.
הפעילות: התלמידים יושבים במעגל, המורה מראה להם את הצנונית. ושואלת אותם האם הם יודעים מה זה. לאחר תשובת התלמידים המורה מספרת שצנונית היא ירק שצומח בשדה ולאחר שהוא צומח (מראים את הצנונית) קוטפים ואוכלים אותו. המורה שואלת האם מישהו יודע מה צריך לעשות כדי שמזרע קטן (מראה להם את הזרע)תצמח צנונית, והיא מפזרת על השטיח חפצים שונים: עציץ, כף למילוי אדמה, עט, זרע, משפך וכולי. התלמידים צריכים לציין, תוך הנחיות מהמורה, מה צריך לקחת או לא לקחת, לפי סדר הפעולות כדי שתצמח צנונית.למשל, המורה יכולה לשאול אותם: לאחר ששתלתם את הזרע בעציץ האם העציץ צריך פלאפון בשביל לצמוח או אתם צריכים להשקות אותו בעזרת משפך עם מים?? בסיום התהליך מקריאים את הסיפור, שגם הוא שממחיש את הנושא - שתילה וצמיחת הצנונית. -
ט"ו בשבט - הספר: איך צומח פרח, ענת אומנסקי Open or Close
איך צומח פרח. ענת אומנסקי, ליתם, 2007.
פריטים להפעלה: 21-21 פרחים צבעוניים עשויים מנייר, (בוחרים 4 או 5 צבעים), 3 פרחים בצבע כתום, 3 פרחים בצבע אדום, 3 פרחים בצבע צהוב, 3 פרחים בצבע ורוד, 3 פרחים בצבע סגול. 4 עציצים מנייר. 4 כרטיסיות צבע שונות (בהתאמה לצבעי הפרחים (כתום, אדום, צהוב, ורוד, סגול).
הפעילות: בתחילת הפעילות מציגים לתלמידים את 4 העציצים מהנייר אשר מודבקים על לוח ההפעלה, כאשר על כל עציץ שמים כרטיסיית צבע אחרת, ועוברים עם התלמידים על הצבעים השונים של העציצים. לאחר מכן מציגים את כל הפרחים שיש. (אפשר לפזר את הפרחים על הרצפה). לכל תלמיד מחלקים פרח אחד או שניים, וכל פעם בוחרים עציץ אחר, כאשר התלמידים שיש להם פרחים בצבע המתאים מדביקים את הפרח שלהם בעציץ המדובר.
טיפים: את הפעילות הזו אפשר להעביר במהלך כל השנה ולא רק בנושא ט"ו בשבט, הפעילות מתאימה גם כאשר רוצים לעסוק במיון והבחנה לפי צבעים ולפי מספרים. -
ט"ו בשבט - הספר: הבלוט, אדוארד גיבס Open or Close
הבלוט. אדוארד גיבס, כנרת, זמורה-ביתן, דביר, 2011.
פריטים להפעלה: ענפים מכל מיני עצים (אם יש אפשר להביא גם את הפרי או הפרח של העץ) ענפים ולימון מעץ לימון, ענפים ומנדרינה מעץ מנדרינה, ענף מעץ אורן, ענף מעץ ברוש (להביא גם אצטרובלים), ענף וזיתים מעץ זית, ענף מעץ אלון ובלוטים.
הפעילות: מפזרים ענפים מכל מיני עצים על הרצפה ויחד עם התלמידים מנסים לזהות לאיזה עץ שייך כל ענף. מבקשים מתלמיד אחד שיבוא למעגל ויבחר ענף, שואלים אותו לאיזה עץ שייך הענף אותו הוא מחזיק. מעבירים בין התלמידים את הענף, נותנים להם למשש את הענף, להריח את העלים שלו (לעץ לימון לעלים יש ריח של לימון), להריח את הפירות של העצים, בפירות האכילים אפשר לקלף את הפרי ולטעום אותו. באופן כזה מציגים כל ענף שמונח על הרצפה, ולבסוף מראים גם את הענף של עץ האלון ומראים להם גם את הבלוט שהוא הפרי של עץ האלון. מעבירים בין התלמידים את הבלוט. ולאחר מכן קוראים את הספר – הבלוט.
טיפים: בפעילות זו כדאי לשלב הרבה סוגי עצים של פירות הדר (חשוב גם להביא את הפרי עצמו) וכך החוויה של זיהוי העץ משלבת הרבה חושים- חוש המישוש,חוש הריח וכמובן חוש הטעם. -
ט"ו בשבט - הספר: העץ של יאיר, רינה שליין Open or Close
העץ של יאיר. רינה שליין, צבר, 2003.
פריטים להפעלה: תמונות מתוך הספר: 5 תמונות מתוך הספר - כל אחת מראה שלב מסוים בצמיחתו של העץ. (תמונה 1- הילד שותל שתיל קטן, תמונה 2- השתיל גדל ונעשה עם יותר ענפים, תמונה 3- השתיל הופך לעץ קטן. וכך הלאה עד שהשתיל הופך לעץ גדול עם פירות). 5 כרטיסיות של מספרים מ-1 עד 5.
הפעילות: בתחילת הפעילות מציגים את נושא חג הט"ו -בשבט ומספרים לתלמידים שבחג ט"ו בשבט נהוג לשתול שתילים קטנים שגדלים וצומחים, ולאחר מספר שנים הופכים לעצים. מטרת הפעילות היא לסדר ברצף הנכון את צמיחתו של העץ, לפי חמשת התמונות, תוך כדי הדבקת המספר הנכון מעל התמונה. למשל-אחרי שהתלמיד הדביק את התמונה הראשונה, מבקשים מהתלמיד שיזהה את הכרטיס שעליו מופיע מספר 1, ושישים את המספר לצד או מעל התמונה. וכך עוברים תמונה , תמונה ויוצרים רצף של תמונות בהתאמה למספר. לאחר מכן מקריאים את הספר.
טיפים: כאשר התלמידים מתקשים ביצירת רצף- א. כדאי להציג להם רק שתי תמונות ומתוך שתי התמונות, הם בוחרים איזו תמונה היא הראשונה ברצף או קודמת ברצף. ב. רצוי להציג שתי תמונות שלא סמוכות אחת לשנייה ברצף, אלא תמונות שרחוקות וכך התלמידים יכולים לראות ולהרגיש את ההבדל.כאשר משלבים את כרטיסיות המספרים, זה מעניק ממד נוסף בהבנת הרצף, בזיהוי המספר ומקומו על הרצף. -
פורים - הספר: לו היה זה הכובע שלי, דומיניק מאס Open or Close
לו היה זה הכובע שלי. דומיניק מאס, יבנה, 2000.
פריטים להפעלה: כובעים שונים שמותאמים למקצועות למשל: כובע של שף, כובע של פיראט, כובע של ליצן. חפצים שונים שקשורים למקצועות כגון- משפך, עציצים, מטה קסמים, קערה, כף וכו'.
ההפעלה: מציגים לתלמידים את הספר ומתחילים לקרוא על כובע מסוים. מראים להם את התמונה של הכובע ומראים פריט ששייך לאותו מקצוע. לדוגמא: לדוגמא: מציגים פרח ומשפך ואומרים – " לו היה זה הכובע שלי...." והתלמידים צריכים לנחש ולהגיד לאיזה מקצוע שייך הכובע שבתמונה, ולאחר מכן הופכים דף ומראים להם את התשובה הנכונה. כמו-כן, אפשר לפזר את כל הפריטים השונים על השטיח והתלמידים יכולים לקחת את הכובעים השונים לחבוש אותם ולקחת את הפריטים הנלווים לאותו מקצוע והכובע שלו, ולהתאים את המקצוע לדף הספר. -
פורים - הספר: הביצה שהתחפשה, דן פגיס Open or Close
הביצה שהתחפשה. דן פגיס, עם עובד.
פריטים להפעלה: תמונות ואביזרים של כל החפצים המופיעים בסיפור: ביצה, כדור, בלון, פרח, פטריה, ליצן, כד .(התמונות הן בגודל 4A או 3A) כרטיסיות בכל כרטיסיה מופיע ציור אחד. ציור של ליצן, כד, פרח ופטרייה.
הפעילות: מציגים בפני התלמידים את התמונה של הביצה תוך הסבר שהביצה רצתה להיות כדור, בלון, ליצן וכו', תוך כדי הצגת הכרטיסיות. מפזרים על הרצפה את התמונות והחפצים הגדולים של כל תחפושת. המטרה של הפעילות היא להתאים בין הכרטיסייה לחפצים או התמונה המונחים על הרצפה ולהדביק אותם על הביצה. לדוגמא: לפי הכרטיסייה של הליצן אשים על הרצפה כובע של ליצן, אף, עיניים ופה של ליצן והתלמיד יצטרך לקחת את החפצים שקשורים לכרטיסיית הליצן ולהדביק אותם על הביצה. לאחר ש"מחפשים" את הביצה לכל התחפושות המופיעות על הכרטיסיות, מראים לתלמידים שוב את הכרטיסיות ושואלים כל תלמיד בתורו איזה תחפושת הוא הכי אהב. לאחר מכן מתחילים לקרוא את הסיפור הביצה שהתחפשה.
טיפים: במהלך הקראת הסיפור אפשר להמחיש את הסיפור תוך שימוש בתמונות הגדולות של הביצה, וכל התחפושות הנלוות אליה.
עונות השנה
-
סתו - הספר עץ בצרה, ג'ונתן האמט Open or Close
עץ בצרה. ג'ונתן אמט, כנרת, זמורה-ביתן, דביר, 2010.פריטים להפעלה: עלי-שלכת.
הפעילות: התלמידים יושבים במעגל, ובתחילת הפעילות מפזרים לתלמידים את עלי השלכת השונים. כל אחד מהתלמידים יכול לקחת עלה. מראים לתלמידים שיש כל מיני עלי-שלכת בגדלים שונים ובצבעים שונים. -
חרף - הספר: פשפש מתלבש, אמי רובינגר Open or Close
פשפש מתלבש. אמי רובינגר, כתר, 2004.פריטים להפעלה: צעיף, מטריה, כפפות, גרבי צמר, מעיל, חגורה, כובע צמר, מגפיים וכל בגד שלובשים בחורף.
הפעילות: התלמידים יושבים במעגל. מפזרים בתוך המעגל את כל חפצי החורף שהבאנו. המורה מתחילה לקרוא את הסיפור על פשפש. כאשר מגיעים לקטע שבו יש פירוט על פריט לבוש, היא מפנה שאלה לתלמידים היכן נמצא אותו פריט מהסיפור במעגל החפצים שהבאנו. היא מבקשת מאחד התלמידים שיביא לה את הפריט, היא לובשת את הפריט בעצמה או מדגימה על אחד התלמידים. בנוסף, תוך כדי ההדגמה היא שואלת אותם שאלות לגבי הפריט, לדוגמא: היכן שמים את הגרביים על הידיים או הרגליים ? היכן שמים את הצעיף? וכך הלאה ממשיכים את הסיפור וכל פעם תלמיד אחר מביא את פריט הלבוש הנכון על-פי מה שהמורה מספרת בסיפור. לבסוף המורה או התלמיד שמדגימים את לבוש הפריטים מוכנים לגשם, לקור ולשלוליות!!!
טיפים: פעילות זאת אפשר לעשות גם על-פי ספרים אחרים שמספרים על פריטי לבוש של חורף. כדאי לחזור על פעילות זאת מספר פעמים, חשוב שכל פעם תלמיד אחר יוכל להדגים ולהתנסות בלבוש הפריטים. -
חרף - הספר: משפחת פרי ההדר, נעמי ראובני Open or Close
משפחת פרי הדר. נעמי ראובני, כנרת, 2000.
פריטים להפעלה: פירות הדר - אשכולית, תפוז, מנדרינה, לימון, פומלה. קליפות של פירות הדר שמיכה או מפה לכיסוי הפירות. סלסלה.
הפעילות: התלמידים יושבים במעגל. בתחילת הפעילות (לפני שהתלמידים מתאספים) מפזרים את פירות ההדר בתוך המעגל ומכסים את הפירות בשמיכה או במפה. אפשר גם לשים את כל הפירות בסלסלה ולכסות. כל תלמיד בתורו ממשש פרי אחד שנמצא מתחת לשמיכה, ומנסה לזהות את הפרי. לאחר מכן מתחילים לקרוא את הסיפור, ובכל פעם שמקריאים על פרי מסוים, מציגים את הפרי מתוך המעגל או מבקשים מאחד התלמידים שיבוא ויצביע או ייקח את הפרי המדובר. בסיום הסיפור אפשר לעשות הפעלה נוספת, כאשר אומרים לתלמידים שאת פירות ההדר אכלו ילדים שעברו בפרדס ונשארו רק הקליפות והם צריכים לזהות את הפירות על-פי הקליפות.
טיפים: פעילות זו אפשר לעשות בכמה מפגשים, בכל מפגש להציג ולהתנסות בחלק אחר. אפשר לצייר על הפירות פרצופים כפי שהם מופיעים בספר. את ההפעלה עם הקליפות אפשר לעשות בעזרת ספר אחר- פרי הדר נהדר/ שרה זלוף. -
אביב - הספר: צמחי בר, נח רוטרי Open or Close
צמחי בר. נח רוטרי, רמות, 2007.פריטים להפעלה: סלסלה, צמחי בר שונים המופיעים בספר. (הפרחים המשתתפים: חמציץ, מקור החסידה, חרצית, שיבולת שועל, גדילן).
הפעילות: מציגים לתלמידים את הספר ואומרים להם שבספר הזה מופיעים פרחים רבים שפורחים בשדות אחרי הגשמים בתחילת עונת האביב. במקביל מביאים סלסלה ובתוכה שמים את פרחי הבר אשר מופיעים בספר. אין צורך להביא את כל הפרחים המופיעים בספר וכמובן לא מביאים ולא קוטפים לפעילות פרחים מוגנים. וכך בוחרים מתוך הספר פרח מסוים למשל חמציץ, מקריאים עליו לתלמידים, ובמקביל מוציאים מתוך הסלסלה את כל החמציצים ומעבירים אותם בין התלמידים. כשקוראים על פרח מסויים מבקשים בכל פעם מתלמיד אחר לבוא לזהות ולבחור את הפרח הנכון מהסלסלה.
טיפים: בפעילות אפשר להתייחס ולשלב דברים נוספים למשל- להתייחס לצבעי הפרחים השונים, פרחי מאכל כמו חמציץ ופרחים שדוקרים ובעלי קוצים.