פעולות הערכה בספרייה

פעולות ההערכה בספרייה

כדי לבחון את שירותי הספרייה ולהעריך את איכותם בעיניי הקהל, פועל בספרייה מאז שנת 2007 צוות הערכה. הצוות מבצע מגוון של סקרים, מבדקים וקבוצות מיקוד ועוקב אחר יישום המסקנות שעולות מהם.

בין התחומים שנבדקים: סביבה פיזית, זיהוי צרכי הקהל, אוספים, ממשקי גישה לתכנים ושירותים הניתנים מתוך הספרייה ומרחוק.

בין הפעולות שבוצעו: סקרי שימוש בספרייה כמקום, סקר התמצאות בספרייה, קבוצות מיקוד, סקרי שביעות רצון, מבדקי שמישות, בחינת האוכלוסייה שאינה משתמשת בשירותי הספרייה וסקר אקלים ארגוני. קישורים לערך "הערכה" בוויקיפדיה בעברית ובאנגלית.

ועדת הערכה בספריית אוניברסיטת חיפה – סיכום פעילות 2007-2024
ד"ר לין פורת ושרון שפירא גלאובך, דצמבר 2024 

מבדק שמישות לממשק החדש של מערכת חיפוש אחד – דו"ח מסכם ינואר 2018

אבחון במרחב הלמידה הפיסי בספרייה. דו"ח פרקטיקנית, 2016

דו"ח מכנס הערכת ספריות בינלאומי, אדינבורו, סקוטלנד יולי 2015 (באנגלית)

סקר שימוש בספרייה 2015

מבדק שמישות סקיצת האתר החדש פברואר 2014

דו"ח סקר שביעות רצון משירותי הספרייה ומשאביה: 2014

כנס נורת'מבריה הבינלאומי ה-10 בנושא הערכת ביצועים בתחום הספריות ושירותי המידע 22-24 ביולי 2103 יורק בריטניה.

דו"ח מכנס הערכת ספריות בינלאומי, יורק אנגליה. יולי 2013 (באנגלית)

דו"ח סקר שביעות רצון משירותי הספרייה ומשאביה 2013

מבדק שמישות באתר הספרייה פברואר 2013 דו"ח

סקר שימוש בספרייה יוני 2011 דו"ח

דו"ח מכנס ההערכה בבלטימור אוקטובר 2010 (באנגלית)

סקר לא משתמשים מאי 2010

דו"ח שמישות באתר הספרייה ינואר 2010

דו"ח שמישות באתר הספרייה יוני 2009

שביעות רצון משתמשי הספרייה מההיבטים הפיזיים השונים – טרם השיפוץ לינה זילברברג, 2009

LibQUAL+® Lite Spring 2009 survey results

הכנס הבינלאומי השמיני (PM8): מדידת ביצועים בספריות ומרכזי מידע 17-20 אוגוסט 2009, פירנצה. כנס לווין של IFLA

דו"ח על מבדק ה WAYFINDING נובמבר 2008

דו"ח על סקר שימוש בספרייה יולי 2008

דו"ח שמישות באתר הספרייה יוני 2008https://lib.haifa.ac.il/wp-content/uploads/2025/08/usability-library-website-june-2009.pdf

סקר שביעות רצון משירותי הספרייה ומשאביה 2014

סקר שביעות רצון, 2014 נתונים ותרשימים  PDF


סקר שימוש בספרייה 2011 נתונים

 סקר שימוש בספרייה, 2011 תרשים איכות וחשיבות (השוואה ל-2008) PDF

 סקר שימוש בספרייה, 2011 ריכוז טבלאות  Excel

 סקר שימוש בספרייה, 2011 ריכוז טבלאות: חשיבות (השוואה ל-2008) Excel

 סקר שימוש בספרייה, 2011 הערות משתמשים PDF

סקר שימוש בספרייה, 2011 תרשים הערות משתמשים לפי קטגוריות

סקר שימוש בספרייה, 2011 נתונים ותרשימים (השוואה ל-2008) Excel 


סקר שימוש בספרייה 2008 נתונים

סקר שימוש בספרייה, 2008 הערות ותרשימים

ריכוז התצפיות ב- Wayfinding

שאלות לקבוצת מיקוד


סיכום פעילות צוות הערכה 2007-2024 ד"ר לין פורת, שרון שפירא-גלאובך 
יולי 2024

Primo New UI – Not Just for Undergrads: A usability study –ד"ר לין פורת
המצגת הוצגה בכנס איגלו, פראג 2018 

אם לא נקשיב לא נשתפר: מישוב לקוחות ככלי לשיפור שירות בספריות אקדמיות – ד"ר לין פורת
המצגת הוצגה בכנס טלדן, 2016

אתם בקשתם…אנחנו עושים – ד"ר לין פורת
המצגת הוצגה ביום העיון ספרייה בדקה ויותר…" פעולות  יישוג (Outreach) בספרייה 28.1.13

סקר שימוש בספרייה 2011 – ד"ר לין פורת 
סקר שימוש בספרייה נערך בספרייה כל שלוש שנים החל משנת 2008. הסקר נועד לתמוך בקבלת החלטות באופן כללי ולקראת שיפוץ הספרייה באופן ספציפי. מצגת נוספת בנושא זה הוצגה לראשונה בשנת 2008 

מדדים (Metrics) פרספקיטבת הלקוח –  ד"ר לין פורת 
הרצאת אורח של ד"ר לין פורת במסגרת הקורס: סוגיות בניהול ושיפור תהליכי שירות, החוג למשאבי אנוש ד"ר עידו גל

מה המשתמש רוצה? הערכת שירותי ספרייה 2009 – מיכל גרשטיין 
דווקא בעידן של מחסור חשוב לבדוק את סדרי העדיפויות שלנו. לעיתים קרובות ניתן להגיע לתשובות באמצעים פשוטים מאוד והשקעה יחסית נמוכה. המצגת הוצגה במסגרת יום העיון: "ספריות ברשת".

מה המשתמש רוצה? הערכת שירותי ספרייה – מיכל גרשטיין 
מצגת נוספת בנושא המפרטת את פעילות צוות הערכה בספרייה. צוות הערכה הוקם כדי לבנות תוכנית הערכה מסודרת ולוודא שפעולות הערכה ימשכו באופן רציף, ע"פ סדרי עדיפויות שיקבעו מראש ולא כמבצעים נקודתיים.

Beck, S. G. (1996). Wayfinding in libraries. Library Hi Tech, 14(1), 27-36.

Berger, K. W., & Hines, R. W. (1994). What does the user really want? The library user survey project at Duke University. The Journal of Academic Librarianship, 20(5-6), 306-309.

Brown, J. M. (2010). Informal assessment for library middle managers. Library Leadership and Management, 24(1), 18-22.

Cook, C. (2002). The maturation of assessment in academic libraries: The role of LibQUAL+. Performance Measurement and Metrics, 3(2), 40-42.

Cook, C., Heath, F., & Thompson, B. (2002). Score norms for improving library service quality: A LibQUAL+tm study. Portal. Libraries and the Academy, 2(1), 13-26.

Cook, C. & Maciel, M. (2010) A Decade of Assessment at a Research-Extensive University Library Using LibQUAL+® Research Library Issues: A Bimonthly Report from ARL, CNI and SPARC, 271, 4-12.

Eaton, G. (1991). Wayfinding in the library: Book searches and route uncertainty. RQ, 30(4), 519-527.

Glitz, B. (1997). The focus group technique in library research: An introduction. Bulletin of the medical library association, 85(4), 385.

Higa-Moore, M. L., Bunnett, B., Mayo, H. G., & Olney, C. A. (2002). Use of focus groups in a library's strategic planning process. Journal of the Medical Library Association, 90(1), 86.

Hiller, S. & Porat, L. (2011). Academic library as a place: Users and uses. In S. Graham Margaret & Thornton (Ed.), Proceedings of the 8th Northumbria international conference on performance measurement in libraries and information services (pp. 263-273). Newcastle upon Tyne, UK: Northumbria University Press.

Hiller, S. (2001). Assessing user needs, satisfaction, and library performance at the University of Washington ibraries. Library Trends, 49, 4.

Hiller, S. (2002). How different are they? A comparison by academic area of library use, priorities, and information needs at the University of Washington. Issues in Science and Technology Librarianship, 33.

Hiller, S., & Self, J. (2004). From measurement to management: Using data wisely for planning and decision-making.  Library Trends, 53(1), 129-155. Horan, M. (1999).

Horan, M. (1999). What students see: Sketch maps as tools for assessing knowledge of libraries. The Journal of Academic Librarianship, 25(3), 187-201.

Kyrillidou, M. (2009). Item sampling in service quality assessment surveys to improve response rates and reduce respondent burden: The "LibQUAL+® Lite" randomized control trial (rct). Unpublished PhD., University of Illinois at Urbana-Champaign.

Leitao, B. J., & Verguerio, W. (2000). Using the focus group approach for evaluating customers' opinions: The experience of a Brazilian academic library. New Library world, 101, 60-65.

Porat, L. (2016). User feedback as a management tool in academic libraries: a review. Performance Measurement and Metrics, 17(3). 214-223

Porat, L. (2013). Marketing and Assessment in Academic Libraries: A Marriage of Convenience or True Love? Evidence Based Library and Information Practice, 8(2). 60-67. 

Thompson, B., Cook, C., & Thompson, R. L. (2002). Reliability and structure of LibQUAL+ tm scores: Measuring perceived library service quality. portal: Libraries and the Academy, 2(1), 3-12.

Thompson, B., Kyrillidou, M., & Cook, C. (2009a). Equating scores on" lite" and long library user survey forms: The LibQUAL+ lite randomized control trials. Performance Measurement and Metrics, 10(3), 212-219.

Thompson, B., Kyrillidou, M., & Cook, C. (2009b). Item sampling in service quality assessment surveys to improve response rates and reduce respondent burden: The "LibQUAL+ up/up lite" example. Performance Measurement and Metrics, 10(1), 6-16.

Thompson, B., Kyrillidou, M., & Cook, C. (2010). Does using item sampling methods in library service quality assessment compromise data integrity or zone of tolerance interpretation? A LibQUAL+ֲ® Lite study, Library Assessment Conference: Building Effective, Sustainable, Practical Assessment. Baltimore MD. Baltimore, USA

Library Assessment Conference, Baltimore, USA Oct. 2010 Dr. Lynne Porat

Academic Library as Place: Users and Uses Steve Hiller and Dr. Lynne Porat

חברי צוות הערכה

סורין סולומון, ענף מערכות מידע ספרייתיות וראש צוות הערכה

ד"ר יריב שוק, תחום יעץ

מיכל רובין, ענף תוכן דיגיטלי ואוספים מיוחדים

ליאת שלאל, ענף שירותים טכניים

יאיר אבן-זוהר, ראש פרוייקט CRIS

ניר זינגר, ענף מערכות מידע ספרייתיות